Recenze: DEVĚT A PŮL TÝDNE (Elizabeht McNeill)

Chorobná závislost pro čtenářky


"Tebe to vážně rajcuje," řekl. "Jsi tím posedlá jako já. Občas si v práci představuju, kam až večer zajdeme, a pak mi pěkně dlouho stojí." Palcem jemně přejel po drsných šupinkách na mých rtech. "A jindy se zase bojím..." zasmál se. 



   


Anotace: 
Ano, ten film jste nejspíše viděli. Možná jste ale nevěděli, že byl natočen na základě literární předlohy. A že předlohou knihy byl skutečný příběh. Autobiografický. Elizabeth pracovala jako vysoce postavená manažerka v New Yorku, když se náhodně seznámila se svým osudovým mužem. Jejich vztah byl založen na partnerově dominanci a její bezvýhradné oddanosti, a oba milenci byli zprvu uhranuti tou dokonalostí. O takovém vztahu vždy snili, vlastně to bylo lepší než nejsmělejší představy. Elizabeth se nachází v jakémsi blaženém oparu, a tak vlastně ani nevnímá, že to, co po ní on žádá, je stále nebezpečnější a zvrácenější. A po devíti a půl týdnech Elizabeth zjistí, že ztratila veškerou vládu nad svým tělem i nad svou myslí. Autorka popisuje vlastní zážitky a pocity, jejichž důsledky nesla i dlouho poté, co vztah skončil, a volí k tomu hutný, částečně odosobněný styl, z něhož čtenáře mrazí. Ne, na tuto knihu jen tak nezapomenete. 

Nakladatelství: Domino
Rok vydání: 2011
Vydání originálu: 2005
Žánr: Naučná literatura, Autobiografický román, Román pro ženy
Orig. název: Nine and a half weeks 
Počet stran: 128

DEVĚT A PŮL TÝDNE je neuvěřitelná kniha. Autorka dokázala spojit psychopatickou závislost s chorobnou láskou, která jednomu dává vše a druhému bere sama sebe. Bylo to velice napínavé čtení, které Elizabeth dokázala popsat opravdu bravurně. Zacházela do myšlenek, pocitů i choulostivých situací tak snadno, jako by nic neznamenaly. A právě ta lehkost byla v celé knize tíživá, takže to na čtenáře působí opravdu tím správným dojmem. 

Někdo možná nechápe, jak sebevědomá žena, manažerka, kterou Elizabeth byla, dokázala podlehnout takovému kouzlu... Nuže, ten muž měl očividně charisma. Z knihy to doslova sálá a je opravdu těžké mu odolat. A v době plné zodpovědnosti, kdo by na chvilku nechtěl předat otěže někomu jinému a jen si tak užívat a nebrat zodpovědnost za své činy? V tom je kniha opravdu úžasná, dala možnosti, které si každý čtenář uvědomuje po svém. 

Tento příběh, jak upozorňuje anotace, je autobiografický román a možná díky tomu to na mě mělo těžší dopad. Bylo to opravdu silné čtení, chvílemi jsem se cítila tím dějem naprosto svázaná. Zavádělo mě to až do panických pocitů, což bylo naprosto skvělé, protože jsem měla možnost si to vychutnat přesně tak, jak autorka zamýšlela. Takže pokud se umíte do příběhu dostat, proniknout až na samé dno a brodit se tím bahnem mezi řádky, tak tady si to vážně užijete. :o))

Pokud mohu dodat něco k filmu... Velice slabý odvar oproti knize, ale tak to bývá. Kniha je opravdu se vším všudy, film je ostrouhaný, takže doporučuji číst. Četba má jiskru a sílu. 

Hlavní hrdinka Elizabeth se cítila na konci knihy rozložená na tisíce kousků a nesvá, tak stejně jsem se cítila i já po dočtení. Naprosto mě to smetlo, něco mi chybělo a bylo mi hrozně. Na každého to asi bude působit jinak, ale citlivější povahy do toho asi spadnou... :o))

Nechci nic prozrazovat k ději, protože je svým způsobem opravdu jedinečný a snadno se to vylíčit nedá, aniž bych prozradila, co nechci. Bude nejlepší, když si to zjistíte sami. ,o)

Knižní obálka: 
Tak musím uznat, že česká se mi líbí. Podle mého je asi nejhezčí z těch všem, které na tuto knihu vytvořily. Některé jsou patetické, jiné snad nemají s knihou ani, co dočinění. Ale jelikož v knize jde o chorou lásku, dá se česká obálka považovat za celkem povedenou. :o)


Trailer k filmu podle knižní předlohy Devět a půl týdne



Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.