Recenze: ŠTĚNĚ BEZ OUŠEK (Daniel Kubec)

Takový normální homosexuální pedofil se sadistickými sklony.

Poznal jsem sám sebe.
Všechno ostatní – smířit se sebou, vyrovnat se s tím, snad se pokusit odčinit něco z toho, co jsem udělal, ať uţ ve skutečnosti nebo ve svém snění – to všechno bylo ještě přede mnou.



Anotace:
Když je člověku sedmnáct, umírá mu otec a rozpadá se rodina, je to samo o sobě dost těžké období. Když si však zároveň začne uvědomovat, že je homosexuální pedofil se sadistickými sklony, je to zatraceně drsný příběh. 

Tato kniha však není jen prvním českým textem, který toto téma odvážně otevírá. Především je vynikajícím literárním debutem talentovaného autora, opravdu strhujícím a napínavým čtením, ve kterém do světa krásy a nevinnosti pozvolna proniká bolest, hrůza a strach. Novela vznikla v rámci Literární akademie (Soukromé vysoké školy Josefa Škvoreckého).

"Oscilace mezi všední realitou a fantaziemi, mezi kázní skutečnosti a nezdrženlivosti snění zakládá půvab této vzácné novely. Pokládám Štěně bez oušek za nejlepší studentský text, který mi za dlouhá léta prošel rukama." Daniela Fischerová, spisovatelka a dramatička 

"Autor dokáže nastolit atmosféru přízračna, světa za zrcadlem a dávkovat napětí na lékárnických vážkách. Textem prorůstá vícero závažných témat, která se slévají v jedinou řeku, nad níž ční jedna jediná otázka: proč je člověk nakonec vždy bezbranný vůči sobě samému." 
Radka Denemarková, spisovatelka a literární historička

Nakladatelství: Beletris
Rok vydání: 2012
Žánr: Literatura česká



Depresivní realistická tvorba k pohledání pro všechny, kteří mají rádi trochu nekonvenční romány a vůbec se nebojí nakouknout až na dno. Dá se říct, že až pod bahno, protože toto není zrovna běžný román. A kdyby autor využil veškeré možnosti, které toto téma nabízí, mohlo by to být opravdu špičkové, ale... Tvorba na mě osobně působila nevyzrále, jakoby nedopsaně. 

Hlavní hrdina je sedmnáctiletý klučina, který žije s matkou a otcem, který žije se svou rakovinou. Nemoc je totiž v příběhu zmiňována téměř jako samostatná věc či osoba. Má to pak vlastní osobitost a líbilo se mi to, bylo to kreativní.

Jeho starší bratr se oženil a přitáhl (jak řekl otec) jim ukázat nemanželského "parchanta", který se pro ně zdá být málo vychovaný a klackovský ve svých dvanácti letech. Rodiče holt jsou naštvaní na svého staršího syna, podle nich si měl život zařídit jinak a ne si vzít starší ženskou s děckem.

Až do poloviny bylo všechno v největším pořádku a spořádaná rodina žila, jak se dalo. Hlavní hrdina nějak prospíval, až na to, že se díval na stránky pro pedofily, kde jsou v nejrůznějších pozicích zobrazovány nahé děti pro radost všech slintajících úchylů. Zaměřila jsem se na tolik na ten zajímavý rozhovor, až mi nedošlo, jak si u toho dělá dobře - jak mu to celé dělá dobře. Takže mě šokovalo, když si zašpinil klávesnici... Ale takových věcí je tam mezi řádky mnohem víc. ,o)) Zkrátka a dobře, pedofil jako vyšitý. 

Cělý děj je celkem dost surový a realistický, takže pro mě bylo nutné číst po kouskách, abych se tím nezalkla. Rozhodně to není lehká odpočinková četba, ale tak to se dá čekat už z anotace. Já se ke konci musela téměř dokopat, protože jsem čekala něco jiného. Nenadchlo mě to, bylo to takové nevypracované a občas se dle mého názoru čtenář v textu i trochu ztratí. Téma bylo zajímavé, ale možná to osekal víc, než jsem čekala.

Chvílemi to nedávalo smysl, jak autor bez varování přeskakoval z reality do svých myšlenkových pochodů a snů. Zmatené a tím logicky i únavné, když se čtenář stále musí vracet a bedlivě sledovat, co je skutečnost a co je vysněná realita. Trochu mě zamrzelo, že to bylo takové bez emocí. Jen strohost a popis nudných dnů, což bylo na mě chvílemi až panické. 

K této novele se již nejspíš nevrátím, protože autor prostě nevyužil téma, jak měl a nijak umně si s tou knihou nevyhrál. Což  je škoda, potenciál by to mělo! Názvem mě kniha nadchla, ale po přečtení to nadšení bohužel skončilo.

Knižní obálka: 
No, představovala jsem si něco mnohem provokativnější. Třeba chlapce na židli, který se choulí s pláčem do sebe a kolem něj ostříhané vlasy. Tato obálka je taková neškodná...

Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.