Recenze: ZEMĚ PROKLETÝCH (Liliana Lazarová)

Země prokletých shlédnutá dalekohledem...


Klenotem Slobozie byl nepochybně byzantský klášter trůnící hluboko v údolí. Už při vstupu do vesnice mohl člověk v dálce rozeznat obrovskou věž, jejíž štíhlá silueta vévodila celé stavbě. Tento středověký donjon byl povýšen na městskou strážní věž s velkou zvonicí na špičce. Ve dne v noci ohlašoval neměnný hlahol zvonů svými kovově zbarvenými tóny jednotlivé hodiny. 



Anotace: 
Děj se otevírá legendou o Lví jámě, v jejíž hlubině zůstaly od 18. století kosti tureckých dobyvatelů. Ty se podle legendy vynořují na povrch, což ale nebrání mladým zamilovaným párům, aby toto místo vyhledávaly ke zvýšení sexuálního zážitku. Vesnice Slobozia, obehnaná temnými a hlubokými lesy, je ovšem sama ponořena do úzkostných pověstí, v lesech se totiž mají potulovat přízraky moroi.

Prokleté místo, zmítané předsudky a dávnými démony, se ale stává prostorem nových dramat a násilností, které ovšem nesouvisí pouze s dávnými pověstmi a pohádkami. Na stránkách tohoto magického románu potkává čtenář otcovraha, jenž se promění ve světce; režimem pronásledovaného kněze, utíkajícího před perzekucí do hlubin lesa a své víry.

Země prokletých (Terre des affranchis, Ga?a 2009) je na pomezí toho nejlepšího od Brama Stopera a Barbeyho d´Aurevillyho.

Prvotina mladé rumunské autorky, psaná francouzsky, vyvolala po svém vydání velký zájem a byla oceněna Télérama-France Culture 2009. Slavný francouzský spisovatel a nositel Nobelovy ceny za literaturu J. M. G. Le Clézio označil knihu za „jeden z nejoriginálnějších románů posledních let“. 


Nakladatelství: Jota
Rok vydání: 2012
Žánr: Literatura světová, Detektivky
Orig. název: Terre des affranchis

Na tuto knihu ZEMĚ PROKLETÝCH jsem se opravdu těšila, protože je z prostředí Slobodie, tedy Rumunska, a já mám tuto zemi ráda. Můj dědeček z ní pochází. A když jsem ji navštívila, poznala jsem velice milé, spolehlivé a přátelské lidi, kteří by se pro druhého rozdali. Země celá je velice krásná, i když chudá, ale té přírodě tam se to netýká. Proto jsem se na tuto knihu těšila - chtěla jsem znovu mít pocit, že zas stojím na cestě do malebné rumunské vesničky. 

Ale namísto cesty jsem byla spíše ve škarpě. 

O knize jsem našla lákavou recenzi, ale to je tak všechno. Anotace slibuje hodně, ale... bohužel kniha působí, jako by se děj odehrával pod skleněnou kopulí a čtenář se k němu ne a ne dostat. Nebo jako by bylo možné příběh sledovat jen dalekohledem. Nijak mě kniha do sebe nevtáhla, i když jsem se těšila na hlavní postavu, která by zblízka mohla být opravdu zajímavá, zejména po té psychologické stránce. (Na tom já prostě ujíždím)

Hlavní postavou je mladík Viktor z rodiny Lucu, kterého otec týral - a nejen jeho, ale i jeho matku a sestru. Mladíkovi nakonec osud přeje a otce se zbaví, ovšem od té doby se to s ním nijak nezlepší. Nemá žádné přátelé. Prakticky je sám, jen se svou sestrou a matkou. Lidé se do něj strefují a přezdívají mu Němý vůl. A dívka, do které je zamilovaný, ho sotva vnímá.

Ano, postava by tedy byla hodně zajímavá, kdyby se na ni autorka zaměřila, ale v knize jsou rozsáhlé popisy, které mě osobně moc neberou. Dokážu si představit les, není pro mě nutné mít pro to složitý popis - raději bych se zaměřila na psychologii postav. I když popisy jsou hezké, bylo by záživnější, kdyby se autorka soustředila raději na děj a charaktery, aby nepůsobily, jako postavy sotva viditelné. 

Kniha na mě tak nějak nepůsobí žádným dojmem, je nijaká, což mě docela mrzí. Pokud se v ní objeví nějaká dobrodružnost, je jaksi monotóně převyprávěna spolu s ostatním dějem a čtenář si jí skoro nevšimne. 

Takže pro mě tento první počin rumunské autorky nedopadl nejlíp. Mohla bych říct, že šlo o vyhozené peníze, ale to zas ne... I ze špatné knihy si máme, co vzít. A já si kupříkladu vzala myšlenky, jak by to mohlo být dál a jak by kniha mohla být lepší, takže v mé mysli jsem si vykouzlila příběh podle svých představ a za tu inspiraci mohu autorce poděkovat. 

Máte s touto knihou nějaké zkušenosti nebo jste naletěli anotaci a také bohužel kápli na příběh, který nestál ani za starou belu?

Knižní obálka: 
Tak ta je opravdu nádherná. Kreativní a dokonalá. Mě si získala na první pohled.


Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.