Přivřete oči, přichází migréna!

Knihy, které schválně mučí pravopis! 


Zdroj
Mám moc ráda pravopis a moje paní učitelka na základní škole mě vycvičila na hrubky tak dokonale, že když je vidím, rozbolí mě hlava. Prostě se přes ně nedokážu dostat, pokud není v mé moci je opravit. Samozřejmě, stane se, že něco přehlédnu u svých písemností a pak to div neoplakávám jako smutný nekrolog, ale když je to v knize... snáším to o to hůř. 

A jelikož žijeme ve světě zázraků a originality, tak existují knihy, které mají schválně pravopis tak hrozný, aby to ladilo s knihou a přesto jsou mezi nejčtenějšími, jelikož jsou skutečně dobré. Představím Vám jich několik, přes které pro mě nejede vlak... Budete se mnou soucítit? Protože já Vám právě teď ukážu několik knih, které by mě schopně umučily! :o))



Růže pro Algernon (D. Keyes) 


Nádherná kniha, která si získala své čtenáře všude možně po světě a má velmi dobré hodnocení. Moji přátelé ji četli a vypovídají o dojemné četbě, která je nezapomenutelná... Obávám se, že já nikdy nepoznám ty emoce, které kniha obsahuje, jelikož se nedokážu dostat přes první stránky. Jsou psané stylem, který znám z prvních stupňů od dětí, které chodily domů s pětkami z diktátů. Hrubka za hrubkou je pro mě jako hřebíček do rakve pro moje oči a přesto... chtěla bych ji přečíst, protože všichni slibují, že to za to stojí. Ale já to asi nedokážu.
  

Anotace Růže pro Algernon: 
Růže pro Algernon si poprvé získala čtenáře jako slavná povídka, která se dočkala uvedení v nesčetných antologiích a byla přeložena do mnoha jazyků. Stejně úspěšná byla i jako televizní inscenace – a nakonec jako celovečerní film s názvem Charly. Pak Daniel Keyes svůj znepokojivý příběh rozšířil a zabydlel dalšími postavami, takže vznikl román, který obdržel od asociace Science Fiction Writes of America cenu Nebula za nejlepší science fiction roku. Fascinující příběh o odvážném (snad až příliš odvážném) experimentu s lidskou inteligencí popsal jeden kritik jako „milostný trojúhelník tvořený dvěma lidmi“. Jiné nadchla jeho obraznost, napětí nebo lidskost. Růže pro Algernon v sobě spojují všechny tyto kvality. Je to jeden z nejoriginál­nějších a zároveň nejcitlivějších románů naší doby. 


Pan Kaplan má třídu rád (L. Rosten) 


Tato kniha je považována za neuvěřitelně humornou a každý, kdo ji četl, se doteď směje jejím hláškám. Upřímně. Nakoukla jsem a šla jsem si vzít ibalgin. Kniha je schválně napsaná špatně a já obdivuji překladatele, který podle všeho zachoval všechen ten humor i hrůznost pravopisu, kterou kniha obsahuje. Kniha byla natolik úspěšná, že má i druhý díl a lidé nejen, že ho čtou s radostí, ale dokonce si jej i schovávají ve svých knihovnách jako šperk. :o) Takže ať už je pravopisně správně či nikoliv, jde o poklad, který by si mělo sposta lidí přečíst... A já tímto asi půjdu napsat dopis své bývalé češtinářce, že mě sice dokázala naučit milovat český jazyk, ale naučila mě to tak moc, že mi pár dokonalých děl s nejhoršími chybami, jež existují, nejspíš navždy unikne před přečtením... :o))

Anotace Pan Kaplan má třídu rád: 
Humoristický román odehrávající se v předválečném New Yorku, dílo, jehož humor spočívá v jazyku. Hrdinou knihy je evropský přistěhovalec, lidový mudrc pan Kaplan, který se, pokud jde o anglický originál, učí v New Yorku angličtině či spíše američtině, pokud jde o český překlad, učí se v témž prostředí češtině. Jde o knihu pro milovníky slov, slovních hříček a jazykových kouzel, o jejímž českém překladu překladatel říká: "Šlo mi o přemetné hry na visuté hrazdě jazyka... můj pan Kaplan je úlitbou na oltáři Češtiny." 


Barbar Žabák (G. Bass)


Kniha, na kterou jsem nedávno narazila a zaujala mě. Ale když jsem se podívala na ukázku, jsem málem odpadla. Celé čtyři stranky z knihy jsou peklem pro člověka mého typu. Upřímně mě to vyděsilo. Ano, jde o čtyři stránky a dětem se to jistě bude líbit, ale mně se chce výt na měsíc. :o)))

Anotace Barbar Žabák: 
Žabák zachránil princeznu (a nejspíš i celý svět), ale v Královstvínsku stále není všechno v pořádku. Král a královna Úplně všeho jsou rozhodnuti rozdrtit každého, kdo se jim připlete do cesty, a z Žabáka by rádi udělali královského šampióna. Pomůže jim Žabák porazit chlubivého chvástidraka, zahanbeného stydliklopa a (ještě jednu) armádu vesmírných vetřelců?Je čas, aby Žabák naplnil svůj osud...
Pokračování třeskovtipného příběhu o Žabákovi, který musí vykonat velké věci ve světě, kde si nikdo nemůže být jistý, co se to u sta syslů chystá.

Chcete-li malou ukázku z knihy, stačí se mrknout na tento odkaz


Jsem si jistá, že ještě existují další takové knihy, ale ke mně se o nich naštěstí (nebo bohužel) nedostala ani zmínka. Pokud ty o nich něco víš, nechceš mi napsat do komentáře, o jaké další skvosty (či hrůzy) ještě přicházím? :o) 


3 komentáře:

  1. U růží pro Algernnon doporučuju zatnout zuby. Je to fakt silné čtení a způsob psaní hodně odráží změny v mysli hlavního hrdiny (neboj, bude se to s jeho vyjadřovacími schopnostmi neustále zlepšovat... až do určitého bodu, ale to bych prozradila moc. ;) ) ... a pokud chceš podobný bolehlav zažít znovu, doporučuju knihu Jonathana Safrana Foera "Naprosto osvětleno"... velký konkurent pana Kaplana.

    OdpovědětVymazat
  2. Růže pro Algernon se opravdu ze začátku čte těžko (já sama ji málem odložila), ale má to svůj význam a fakt to stojí za to překonat :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji za komentáře. O Růži mě přesvědčuje spousty lidí a opravdu je to poklad, ale pro mě asi běh na dlouhou štaci. Uvidíme, zda to jednou překlenu a vychutnám si tu knihu. :o)

    OdpovědětVymazat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.