Recenze: GENERÁL (Robert Muchamore)

Dobrodružství pod taktovkou Kazakova


„Dvacáté století zažilo nejvétší a nejkrvavéjší vojenské konflikty v celé historii lidstva, ale na počátku třetího tisíciletí se na světě zrodil zcela nový typ války.“


   


Anotace: 
Las Vegas bere dech Po řadě náročných misí se James, jeho sestra Lauren a řada mladších agentů CHERUB těší na čtrnáctidenní cvičení v pouštním vojenském výcvikovém středisku. Čtyřicet britských agentů si má změřit síly s celým americkým praporem. Britský velitel má však eso v rukávu - rozhodne se propašovat do střediska deset agentů z CHERUB a rozehrát velkolepou bitvu, v níž pro vítězství udělají všechno. Agenti z CHERUB mají jednu obrovskou výhodu: dospělí nikdy nedostanou podezření, že je špehují děti.

Nakladatelství: BB art
Rok vydání: 2011
Vydání originálu: 2008
Žánr: Literatura světová, Dobrodružné romány
Ze série: Cherub (10)
Orig. Název: The General





Desátý díl Cherub má celkem dobré hodnocení na databázi knih, což mě překvapilo, protože tentokrát nejde o svižnou, napětím nabušenou akci, ale spíš takovou odpočinkovou četbu. Fanouškům Cherub to podle všeho nevadí, ale já byla asi na deseti stránkách trošinku znuděná. :o)) Autor mě rozmazlil v předešlých dílech famózními akcemi a i když tady James prožíval chvíle, které napětím přímo přetékaly, bylo jich trochu méně. Ovšem kniha mě v některých chvílích zaskočila natolik, že mi padla ústa nebo se ve mně rozhořel smysl pro spravedlnost a vzplála jsem vzteky. Emoce rozhodně vyvolat umí opravdu silné. :o))

Generál se dělí na pohledy Jamese a Lauren - autor se snaží tak nějak obsáhnout vše důležité a skvěle se mu to daří. Přeskakování v ničem nevadí a čtenáře nijak nestresuje. Muchamore to prostě umí. :o) James je právě na misi, která se týká demonstrací. 

I. Část knihy - Jamesova a Laurenina mise

Jamese čtenář skoro nepozná, protože kvůli misi se jeho vzhled změní. Ale uvnitř je to pořád ten uličník a průšvihář, kterého jsem si oblíbila a který mě doprovází při čtení Cherub už od začátku. :o)

Jedním z těch třinácti byl i šestnáctiletý James Adams, který měl na sobě vojenskou bundu a vysoké martensky. Na spáncích měl vlasy vyholené a od čela mu až k zátylku běžel pruh dlouhých, chundelatých, zeleně obarvených pačesů jako Mohykánovi. 

Lauren je v kampusu a chystá se na vlastní misi v rámci Cherub, která zahrnuje i oblíbence z předchozích knih. Skvěle popsaná akce, u které jsem se opravdu pobavila. Není možné si malé agenty neoblíbit. :o) I když Jamesova sestra zas chytá svoje manýry, jak jí skutečnost, že se jí daří, leze do hlavy a je trochu protivná - tedy mně taková přišla. :o)

„Moje stehy!“ zasténal, zatímco si držel zadek a svíjel se v bahně. Lauren se nad ním sklonila s rukama v bok. „Jsi ufňukaný mimino!“ posmívala se mu. „Akorát jsem tě ťukla.“

Autor dal prostor hrdinovi, který se objevil v minulých dílech jako nástupce pana Large. Bývalý instruktor Large ve mně vyvolával především nechápavost a vztek a nebyl zrovna mou oblíbenou postavou. Ale Kazakov je opravdu vytříbený, autor si pohrál s jeho zajímavým charakterem a vdechl mu život tak, že čtenáři ukázal Kazakova z blízka. Tento instruktor čtenáře neodradí, ba naopak bych řekla, že naláká, protože dokázal být vtipný, surový, hrubý i něžný zároveň a rozhodně pobavil. Dokázala jsem ho ocenit a s některými názory souhlasit. Prostě skvělá postava, která čtenáře provede po boku Jamese skoro celým dílem a rozhodně stojí za to si to s ním projít (i když jeho stylem spíše proběhnout). Tohohle zábavného vychytralého ďábla prostě musíte poznat! :o)

„Mladý mužský je stejný jako obyčejný kocour,“ zazubil se Kazakov nešťastně. „Chce jídlo a sex a zábavu. Jídlo, které vaří ve zdejší kuchyni, je lepší než moje zásoby a upřímně doufám, že tady nehledáš sex. Nu, a jediná zábava, kterou ti můžu nabídnout, je místo v mém rudém týmu. Mám tedy pravdu?“

II. Prostředek knihy - Vegas

Prostředek knihy je takový odpočinkový (nic se neděje), to byla pro mě asi nejtěžší čtecí část, protože to bylo napsáno takovým rychlým stylem, aby to čtenáře neobtěžovalo, jak se autor snažil vylíčit, co všechno stihli, ale mě to moc nezaujalo. Samotné Vegas je takové hodně poklidné a čtenář má spíše poznat agenty a instruktory z blízka. A pak začala válka, jak slibovala anotace. Jakmile jsem se tedy přehoupla přes prostředek, druhá polovina byla opět zhltnuta a knihu jsem nedokázala odložit natolik, že jsem ji dočítala až do dvou do rána. Tak to myslím mluví za vše. ,o)) 




„Po jedné ráno jsem se motal zpátky na pokoj a ona povídá: Julio tvrdí, že jsi neprohrál dost, aby to uhradilo pobyt zdarma, takže jestli se chceš se mnou vyspat, dělá to šest set dolarů.“

Knihy opravdu dospívají s hlavním hrdinou Jamesem, kterému je už šestnáct a začal objevovat sex. Sice autor ve svých dílech nic takového nepopisuje, ale už zde jsou narážky, erotické vtípky dospívající mládeže a Jamesovy pokusy. Nic nevhodného jsem nenašla, autor to všechno sepsal tak, jak to prostě kluci v Jamesově věku vidí a mě to bavilo. Nemyslím si, že by to někoho mohlo urazit nebo snad vyděsit. ,o)

III. Část knihy - válka

Vítejte ve Fort Reaganu - v nejmodernějším vojenském výcvikovém středisku na světě, zaměřeném na boj v podmínkách hustě osídlených městských oblastí. Město má dokonce své vlastní reaganistánské peníze a hlavně teroristického vůdce, který je zodpovědný za více než sto teroristických úkolů. Je úsměvné, kdo se stal v onom výcviku teroristou. :o)

Líbilo se mi, že autor upozorňoval na chyby, které v programu byly. Když si měli vojáci získat nové obyvatelstvo Fort Reaganu, autor byl u toho a všechno bedlivě sledoval Jamesovýma očima, popisoval, soudil a dokázal o tom opravdu přemýšlet. (Přemýšlí a poukazuje takhle ve všech knihách a tím podle mého svůj styl dotahuje na špici.) Knihy jsou prostě opravdu domyšlené až do detailů a autor ví, o čem píše.

Fort Reagan bylo skvělé, zajímavé, nápadité. Autor vše líčil kreativně a já to pročítala s úsměvem na rtech. Možná něco bylo přehnané, ale jen lehce - a jak by nemohlo být přehnané, vždyť jde o dětské agenty, kteří zachraňují svět. ,o)




Shrnuto, podtrženo...

Krásná kniha, kterou je skvělé číst před Vánocemi nebo přímo při nich, protože se v ní odráží skvělá nálada Vánoc. Já jsem si tu atmosféru moc užila, když jsem si Generála četla za světýlek na stromečku. :o)) Myslím, že v této četbě si každý najde své a bude spokojený. Já až na těch pár stránek, které mě nudily, jsem si dobrodružství opět užila a rozhodně se potkáme u dalšího dílu. ,o)

Knižní obálka: 
Česká obálka mě tedy rozhodně nezaujala a nijak se mi nelíbila. Přijde mi to jako slátanina čehosi, co se v knize objeví. To jsou na tom mnohem líp zahraniční obálky, na které se už dá koukat. 

Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.