Poklady z knihy Srdce netvora

Kniha Srdce netvora (A. Davidson) je skvost a nabízí toho opravdu spousty. Já se snažila to nejdůležitější pro mě i pro vás zachytit, abych si to případně mohla vyhledat a dočíst, protože takhle mi Netvor snad bude připadat ještě hmatatelnější a nikdy na něj už nezapomenu. Je to taková má pojistka, aby mi v srdci zůstal navždy. :o)

Recenze Srdce netvora zde

Úryvek z knihy srdce netvora

Dante Alighieri

Je jeden z nejvýznamějších italských básníků, jehož jméno se v knize Netvor srdce objevuje hlavně z důvodů, že sepsal Božskou komedii. Což je rozsáhlé literární dílo, jedno z nejvýznamějších děl světové literatury, které vzniklo mezi roky 1307 - 1321. Pro čtenáře Netvora je nejdůležitější vědět, že se rozděluje na Peklo, Očistec a Ráj...  A jen tak mezi námi, děj Božské komedie se odehrává na Velikonoce. Čtenář Srdce netvora už bude vědět. ,o)

Humbert Humbert z knihy Lolita

Lolita je dílo Vladimíra Nabokova z roku 1955, které je velmi kontroverzní. Hlavní hrdina Humbert Humbert je totiž sexuálně přitahován dvanáctiletou dívkou jménem Dolores. Já osobně jsem román četla, ale i pokud jste nečetli, tak vám postačí tato informace proto, abyste v knize Davidsona netápali.

William Blake a dílo Sňatek nebe s peklem

William Blake žil v roce 1757 až 1827 a byl to anglický malíř a básník. Autor Srdce Netvora se ve své knize zmiňuje o jeho díle Sňatek nebe s peklem, je to báseň, která se objevuje ve sbírce Pekelná přísloví. (báseň k přečtení zde)

Paul Verlaine

Paul Marie Verlaine byl francouzský básník (1844 - 1896), představitel prokletých básníků a symbolisu. Davidson poukazoval na jeho seznámení a život s Rimbaudem, i když před ním měl svou rodinu. Byl to zřejmě jeden z homosexuálních párů, který se tím v té době netajil. Po rozchodu však Verlaine Rimbauda zastřelil a za to byl odsouzen na dva roky vězení.

Elsbeth Stagelová

Elsbeth byla zapisovatelka prvního nárysu Života a autorka pozoruhodného líčení osudů mnišek v ženském dominikánském klášteře. O Elsbeth Stagelové píše Jindřich Suso ve své knize Knížka pravdy (Filosofie, mystika, imaginace po Eckhartovi). O samotném Susovi se Davidson také zmiňuje a pokud byste měli chuť do Knížky pravdy nahlédnout, stačí odkaz zde.

Knížka pravdy - Jindřich Suso
Anotace: Jindřich Suso (zemř. 1366) patří k nejvýznamnějším pokračovatelům středověkého filosofa a kazatele Mistra Eckharta. Jeho Knížka pravdy je ve své stručnosti pronikavou obhajobou Eckhartových myšlenek odsouzených papežskou bulou z r. 1329, třebaže jméno slavného dominikána zůstává nevyřčeno. V knize, která byla nazvána „nejobtížnějším textem německé mystiky“, se pod rouškou vizí, obrazných líčení a fiktivních dialogů rozpřádá filosoficky přesný rozbor ústředních Eckhartových témat, jako je rození Božího Syna v duši, zbožštění člověka či jeho sjednocení s Bohem v „základu duše“. Susovy jde především o odlišení těchto koncepcí od údajných heretických nauk „svobodných duchů“; jeho pojednání se tak zároveň stává jedním z nejvýznamnějších dokumentů k dějinám tohoto duchovního směru. První český překlad je bohatě doplněn poznámkami, doprovází jej rovněž rozsáhlejší studie věnovaná Susovu životu, dílu a jeho hlavním tématům, jakož i rozboru Knížky pravdy

"Učiň mě cudným, ale ještě ne."

Citát Svatého Augustina (Augustin z Hippa), který byl biskup a učitel církve v období pozdního římského císařství, patří i ke svatým katolické církve. Je brán jako jeden z nejvyznamnějších raně křesťanských filozofů a teologů, představitel latinské platónsky orientované patristiky. A co nejzajímavější; mládí žil nevázaným životem, roku 372 se mu narodil nemanželský syn Adeodatus. Svou zkažeností velmi zarmucoval svou matku, která se neustále modlila za synovo obrácení.

Galileo Galilei a výpočet Danteho Pekla

Obrat nastává až když jako 24 letý (tedy v roce 1588) vykoná na půdě florentské akademie přednášku s názvem „Tvar, umístění a velikost Dantova pekla“, v níž rozebírá z přírodně-matematického pohledu místo kde přebývá Lucifer a ostatní padlí andělé – rozebírá jeho hloubku, velikost ústí, umístění, strukturu, ale i délku Luciferovy paže … To vše v reakci a jako napojení se na módní proud florentinské kultury podporované Cosimem I. di Medici, v němž byl právě v  literární společnosti ikonou Dante Alighieri a jeho Božská komedie; a v situaci kde ostatní zkoumali jen nebe, jeho místo, množství andělů… Tato přednáška zaujala a přesvědčila významné osobnosti o Galileiho schopnostech jako matematika a v roce 1589 konečné získává katedru - dnes bychom řekli „post“ - vyučujícího matematiky na universitě v Pise; běh svých přednášek zahajuje rozpravou 12. 11. 1589
Text vyňat z bohuslav.com, kde je o G. Galileiovi více.

Bougatsa

Řecký sladký dezert, na který recept najdete běžně na internetu. Já osobně jsem ho ještě nezkoušela, ani nejedla, ale vypadá to lákavě. A proč zmiňuji tento dezert? Protože ke knize patří... Stejně jako všechno ostatní, co jsem zde vypsala a ještě mnohem více, což jsem tu nevypsala. Kniha je obsáhlá a abych se podělila o všechny její poklady, nestačil by mi blog. Ale ty nejhlavnější a nejzajímavější vás v tomto článku potěší. :o)