Jak správně psát recenze 1.

Ačkoliv je název trochu zavádějící, tak tento článek není o tom, že bych vám radila, jak správně psát recenze, protože na to je tisíc a jedno doporučení od profesionálů a já nejsem recenzentka, která by měla někomu říkat, jak má psát či nemá. Sama píšu recenze teprve rok a je stále co zlepšovat. Psaní je proces, při kterém bychom se všichni měli učit z vlastních chyb a pracovat na sobě.

Ale většina z nás spolupracuje s různými nakladatelstvími a podle mého je tedy potřeba psát recenze na úrovni. Jak ty recenze podle vás mají vypadat? Tak to mě opravdu zajímalo. Každý na to má svůj názor a právě o to mi šlo! :o)

Když tento článek není tedy plný mých chytrolínských rad, tak o čem tedy bude? O názorech na recenze. O tom, jak vy si myslíte, že by se recenze psát měly nebo neměly. Pouze názory, které jsou mnohdy rozdílné, ale dá se z nich najít něco pro každého. Někdo objeví, kde se dělají opakované chyby, jiný si třeba poupraví názor na recenze takové či makové. Uvidíte sami, co vám článek dá. :o)

Vaše názory na toto téma jsem získala za pomocí tohoto dotazníku. A že to nebylo snadné, to asi nemusím povídat. Vždy se najde někdo, kdo musí dát najevo svůj názor rebelsky, a tak ho napíše do komentáře - tím, že bojkotuje dotazník mi dává najevo, že pro něj je absolutně zbytečný, a tak mi vlastně neumožňuje, abych si jeho názor zapsala a mohla s ním pracovat. A jelikož jsem za rebelské úsilí dát názor veřejně najevo, nepoděkovala, tak to dopadlo tak, jak to dopadlo. Ne moc hezky pro některé a dost zábavně pro mě, protože když někdo na základě našeho blogu Svět mezi řádky a mé poklidné reakce, nikoliv toho, že by mě znal, mluví o lítosti, je to k popukání, drazí knihomilci. ,o)

Nenechala jsem si zkazit den a ani touhu článek napsat a uveřejnit vaše reakce! Ani vy si ho nikdy nenechte zkazit někým, kdo za to nestojí. ,o) A tak přináším první tři názory na to, jak by se podle vás recenze měly psát. Možná se najdete dnes, třeba příště, ale pokud jste mi dotazník slušně vyplnili bude váš příspěvek přijat s poděkováním a zveřejněním vašeho blogu, aby si čtenář mohl udělat názor sám za sebe. :o)

Jedna otázka v dotazníku nebyla, abych ji mohla obměňovat, a tak (snad mi někteří odpustí, pokud jsem zasahovala do facebookového soukromí) jsem se ptala. Koho jsem se nemohla zeptat, udělala jsem malý kompromis. Věřím, že ani tak to nebude na škodu. Já totiž miluji knižní inspirace a tak snad potěším! :o)

Leňa

Blog: Bohemistka

Jak dlouhá má být recenze?
Podle mě 4 - 5 odstavců, ale když bude čtivá a nebude příliš zabíhat do podrobností (např. se příliš rozepisovat o ději), může být i delší.

Co všechno má správná recenze obsahovat?
Autora a drobné kontextové informace (rok, nakladatelství, případně stručně o autorovi a jeho tvorbě), pouze letmé nastínění děje nebo hlavní téma, zhodnocení knihy, doporučení pro čtenáře.

Jak má být vzhledově upravená?
Nemám ráda, když je na začátku recenze pouze stručně vypsáno, kdo je autorem, nakladatelem, kolik to má stran apod., preferuju, když jsou tyto informace zařazeny do textu recenze. Pochopitelně jsem ráda, když je u recenze fotka knihy, ale stačí jedna (max. dvě), nic se nemá přehánět.

Jaké informace o knize by v recenzi měly být?
Téma (nebo stručný děj), autor, nakladatel, případně obálka (anotaci považuju za zbytečnou), nějaké kontextové informace se občas taky hodí (jestli existuje i film, jestli kniha patří do nějaké série, občas přidávám i hodnocení z Goodreads pro představu).

Kdo podle tebe píše špatné recenze?
To si nedovoluji přímo jmenovat, spousta blogerů má lepší a horší chvíle.

Nejnudnější knihou, kterou jsem měla možnost číst, jsou Radleyovi. Ačkoliv je to upířina, která mě převážně baví, tak tohle čtivo bylo spíše úmorné...

Radleyovi - Upíři odvedle - Matt Haig

Nakladatelství: Jota

Zdá se, že manželé Radleyovi, lékař Peter a jeho žena Helen, žijí naprosto normálně – bydlí na poklidném anglickém předměstí v krásném domě, klábosí se sousedy, navštěvují pravidelný čtenářský kroužek a zažívají obvyklé krize manželského páru středního věku. Jejich dospívající děti, Klára a Rowan, prožívají své teenagerské bolístky, stud a zlobu stejně jako většina jejich vrstevníků. Ale přece je na Radleyových něco zvláštního. Proč kolem jejich domu utichá zpěv ptáků a bzukot hmyzu? Proč se všichni členové rodiny pečlivě mažou opalovacím krémem 60+? Radleyovi jsou upíři. Manželé se snaží žít naprosto obyčejně, aby ani jejich děti neodhalily tohle strašné tajemství. Bez krve se totiž klidně obejdou - je to pro ně jen silná a lákavá droga umocňující jejich nadpřirozené schopnosti, jíž se snaží vyhýbat stejně jako lidé alkoholu nebo kávě. Jsou přísnými abstinenty i na poli milování, protože to je bez sání krve jen „objímání v pohybu“. Podle pokynů Příručky abstinenta dělají prostě všechno pro to, aby i nadále zůstali co nejvíc „normální“. Život v utajení probíhá celkem hladce a ordinérně, dokud jejich dceru Kláru nenapadne opilý spolužák a ona jej neroztrhá na cucky. Zavedené rodinné pořádky se obracejí vzhůru nohama a příjezd strýčka Willa, tradičního a krvelačného upíra, pohromu ještě znásobí. Následuje série zábavných a šílených událostí, které testují rodinné vztahy a s černým humorem odpovídají na otázku: Stojí za to popírat svou vlastní přirozenost?

Anonym

Jak dlouhá má být recenze?
Na takom niečom tiež nezáleží. Ak má recenzia 3 odstavce a je v nej povedané, to čo autor mienil, tak nech má a rovnako ak dokáže niekto diela analyzovať cez xy stránok, tak budiž. Hlavne nech to nie sú tie kvázi-objektívne žvásty, a tri argumenty, ktorými sa oháňajú pri každom druhom hodnotení.

Recenzia je momentálne akási veľmi obľúbená nálepka čitateľských denníkov. To je tak, v recenzii by sme sa mali dištancovať od subjektívnych podtónov a poukazovať na fakty o knihe.
Knihu spočiatku treba riadne predstaviť - ja, napríklad, som odporca anotácií v recenziách, je akési osobnejšie keď ma s ňou oboznámi recenzent (samozrejme, spoiler-free) svojim prerozprávaním.
Čo sa týka grafického zjavu - ja sama by som to asi nebodovala, ale tiež nie je na škodu popísať, ako kniha obálkou pôsobí, keďže to je také prvotné lákadlo.
Rozbor postáv či prostredia.
Čitateľský zážitok.

Jak má být vzhledově upravená?
Mám rada texty v bodoch - sú prehľadnejšie.

To nech si za vhodné usúdi každý sám.

Kdo podle tebe píše špatné recenze?
Neadekvátna otázka. Prečo osočovať, keď sa môžeš spýtať kto píše dobré?

A jelikož jde o anonym, doporučím knihu slovenské autorky, která mě nadchla nejen svou obálkou, ale také anotací. Těší se velkému zájmu čtenářů a je kladně hodnocená. Mě tedy moc zaujala. :o)

Adaptace - Miroslava Varáčková

Nakladatelství: Slovart

Zoya měla všechno – domov, přátele, rodinu… A pak lidstvo zdecimovaly války. Teď nemá nic. Přišla i o svůj domov. Ale přizpůsobila se. Vpřed ji pohání jen naděje, že ji vzácná mapa dovede do posledního útočiště na Zemi. Lidé zkoušení válkou a nemocemi se také přizpůsobili novému světu a bojují o každou minutu života. Osamělá dívka putující neznámou krajinou je pro ně snadnou kořistí. Když Zoje pomůže neznámý Šimon, poruší tím křehkou rovnováhu poválečného společenství a musí za to zaplatit životem. A tak se Zoye vydává na cestu zničenou krajinou s nadějí, že ji mapa po jejím mrtvém kamarádovi skutečně dovede před brány města, kde ještě vládne lidskost. Tedy měla by… Dystopická verze budoucnosti v nejnovějším románu Miroslavy Varáčkové Adaptace má až nebezpečně blízko k realitě, která může zabušit na dveře už zítra.

Michaela Rubášová

Jak dlouhá má být recenze?
Nevím kolik slov či znaků. Abych pravdu řekla, hlavní je aby obsahovala podstatné a užitečné informace, ale samozřejmě nesmí být moc dlouhá, půlka lidí to totiž pak ani nedočte.

Názory se různí, někdo říká: popis děje ne, protože je jakž takž v anotaci. Já si myslím, že do děje by zabrousit měla, ale neměla nic vyzradit. Pár otazníků v ní neuškodí a rozhodně by měla obsahovat dojem, který po přečtení kniha zanechala.

Jak má být vzhledově upravená?
Obrázky, odstavce, správná velikost písma a příjemný font.

Stručné nalákání dějem, počet stran, forma psaní.

Kdo podle tebe píše špatné recenze?
Všichni, kdo napíšou pouze to, že se jim kniha líbila, dobře četla a že ji přečetli velmi rychle. To je k ničemu. To mi prostě nic nedá. A jsou tací, kteří takto dokáží napsat několik odstavců jen o tom a o ničem jiném. :-(

Mohla bys doporučit knihu, která tě opravdu nadchla?

V posledních dnech mě opravdu dostala kniha Dvojí život od D. Chamberlain.
Jinak jako nejlepší považuji sérii s HH od Nesboho.

Dvojí život - Diane Chamberlain

Nakladatelství: Ikar

Když Tara a Emerson najdou dopis jejich blízké přítelkyně Noelle, která se dobrovolně rozhodla opustit tento svět, uvědomí si, že celé roky vedla druhý život, o kterém ony ani Noellini nejbližší neměli ani tušení. Proč se rozhodla odejít? Vždyť dávala lidem život – pracovala léta jako porodní asistentka a zdála se všem okolo spokojená a šťastná. Co ji vedlo k tomu, aby dlouhá léta tajila, že byla náhradní matkou jiným párům? A mohla tahle podoba jejího pokání napravit pocity viny? Kniha rozplétá soukromá dramata čtyř žen a jejich rodinných tajemství, která měla zůstat navždy skryta.

Děkuji všem, kteří mi věnovali svůj čas a vyplnili můj dotazník jako normální lidé!
Jste úžasní a moc jste mi pomohli. Jsem vám vděčná za vaše názory, díky kterým mohl tento článek vzniknout.  :o)
Ti, kteří mi dotazník vyplnili jako tříleté děti, si mohou jít hrát do školky. :o))