Jak správně psát recenze 4.

Počtvrté se setkáváme u článku Jak správně psát recenze, který vyvolal u někoho hotové pozdvižení a to především názvem. :o)) Ano, je zavádějící, ale mohu vás uklidnit, že zde rozhodně nenajdete rady pro začínající recenzenty, o tom jak správně psát recenze. Pokud něco takového hledáte, zkuste zabrousit na články, kde radí profesionálové.

Opět se setkáváme s menším pobouřením, které se týká přivlastňování si cizích informací... Tato kauza už se řeší nejen mezi blogery, ale také ji sledují nakladatelství, takže to nejsou bohužel jen planné stížnosti, ale skutečně se taková zvěrstva dějí. Jinak to asi nazvat nemůžu, protože mně osobně to přijde děsivé. Nejlepší je se nad tím zamyslet, dát si pozor a být originál v tom, že skutečně píšete své náměty, myšlenky a stojíte si za nimi. Je to zkrátka na každém. :o)

I v tomto článku jsou vaše názory spolu s odkazy, které jste mi do dotazníku vyplnili. Já vám za ně moc děkuji a vážím si jich, drazí knihomilci, protože díky nim vznikají tyto články a já doufám, že každému z vás aspoň maličko dají. :o)

Soňa


Jak dlouhá má být recenze?
Podle mě záleží na knize. Někdy se může člověk rozvášnit a napsat recenzi na tři stránky, ale někdy, i když ma kniha 1000 stránek, nenapíše víc, než jen pár slov. Je to zkrátka o tom, jak se knížka líbí a jak komu sedne. :-)

Co všechno má správná recenze obsahovat?
Myslím, že by měla obsahovat pokud možno objektivní názor, jak kniha na vás zapůsobila, děj a nějaké to lákadlo na další osoby, aby si knihu chtěly přečíst. ;-)

Jak má být vzhledově upravená?
Formátování je podle mě důležité! Takže řádkováni standardní - 1,5 pak členění do odstavců a správná velikost písma (12-13). Typ písma už je asi na každém, ale mělo by to být dobře čitelné. 

Jaké informace o knize by v recenzi měly být?
Název, autor, originální název, počet stran, kdo vydal knihu a v jakém roce. 

Kdo podle tebe píše špatné recenze?
Bloguji krátkou dobu, nenarazila jsem na nikoho, kdo by psal vyloženě špatně, mám kolem sebe skvělé recenzenty. :-) Jen jsem pochytila u jedné známé, že jedna slečna kopírovala recenze ostatních blogerů, a to mi nepřijde vubec fér! To je špatný recenzent!

Jaká kniha se ti opravdu nelíbila? 

Pani, to je zapeklita otázka! Jaká kniha se mi opravdu nelíbila?? Asi Farma zvířat! Chápu, ze se Orwel snažil popsat komunisticky rezim, ale bylo pro me strašné to číst a vlastně jsem ani nedočetla. Takže asi tahle kniha. 🙂


Farma zvířat - George Orwell

Nakladatelství: Práce



Anotace: 
Pozoruhodná bajka začíná vzpourou zvířat, která vyženou majitele farmy a začnou si vládnout sama. Zprvu ušlechtilé, idealistické myšlenky o rovnosti, svobodě a blahobytu záhy berou za své a jejich místo postupně zaujme propaganda, nesvoboda a totalitní diktatura.

Anonym


Kdo podle tebe píše špatné recenze?
Knižní nebe a proč? Přijde mi, že ty recenze nepíše úplně za sebe a že se kolikrát inspiruje i někde jinde a nevolí jen svá slova. Její články i samotné recenze jsou na mě kolikrát až moc strohé a pokud bych nečetla předcházející anonci, tak ani nevím, o čem psala. 
Neříkám, že všechno to tak má, ale z cca 90% mi to tak přijde. Pokud tohle nakladatelům stačí, tak ok, ale myslím,že by to tak nemělo být. Také mě už několikrát u ní zarazilo to, jak rychle čte, protože přečíst skoro 600 stránkovou knihu za dvě hodiny je i na mě moc. 
Jasně, někdo to možná zvládne, ale má z té knihy pak něco? Je to už o čtení nebo o závodě? A co z toho pak vlastně má? Číst by se mělo pro potěšení a ne proto, abych si udělala další fajfku za splnění a dostala za to třeba další recenzák zdarma, protože o to tady většinou jde. 
Já sama jsem samozřejmě za recenzáky taky ráda. Hlavně, když jsem ještě blogerské škvrně a stále se mám, co učit, ale neberu to jako závod, kde bych musela utrhnout úplně všechno za každou cenu. Vím, jaké tempo na čtení mám a dle toho si tak i vybírám a pokud to vyjde, super. Knihy si ráda koupím sama a nebažím jen po nových. Mám svůj oblíbený antík, kde nakupuju už přes 10 let a staré knihy mi vážně nevadí. To jsem ale odbočila trochu. Omluva za to. 
Prostě za mě si myslím, že slečna z Knižního nebe není dobrý bloger, protože si vypůjčuje myšlenky jinde a mám podezření, že to udělala jednou i u mě k recenzi na Panský klub a vím o pár případech, kde to tak bylo a pak se to i řešilo na různých knižních stránkách. Slečna si ty lidi pak buď zablokovala nebo raději stáhla a smazala své odpovědi. Na vlastní oči jsem to zažila u článku v Račím světě, který dle mého taky není zrovna ideální blog, ale který aspoň nekrade cizí myšlenky. Uff, to jsem nějak rozjela. :-D

Tak k tomuhle už se mi hodila jedině nějaká kniha o vymýtání ďábla nebo vojenský žánr, ale rozhodla jsem se špatnou informaci vyvážit krásnou knihou. :o) Já osbbně se k tomuhle nijak vyjadřovat nechci, slečnu z Knižního nebe neznám, ale zřejmě někteří z vás ji znají "bohužel" mnohem lépe. 


Sochař - Scott McCloud

Nakladatelství: Jota




Anotace: 
David Smith je ochoten vyměnit svůj život za umění, a to doslova. Podepíše smlouvu s Ďáblem, který mu splní jeho dětský sen: získá schopnost vytvořit jakoukoli sochu pouhýma rukama. Zbývá mu však jenom 200 dnů života a on najednou zjišťuje, že se nedokáže rozhodnout, co vytvořit. A když potká lásku svého života, dny, které mu zbývají, nemohou být pohnutější a komplikovanější.

Grafický román, který vám zlomí srdce. 



Andrea


Jak dlouhá má být recenze? 
Záleží na knize, některá si vystačí na tři rukou psaný A5, na některou jich popíšu šest. Když máš, co napsat, tak piš.

Co všechno má správná recenze obsahovat?
Navození atmosféry příběhu či knihy, ukázat čtenáři začátek, co ho čeká a pak, ať si ho převezme samotná kniha. Samozřejmě se nesmí z příběhu vyzradit až moc. Poté by měl autor recenze napsat co, a hlavně proč, se mu na knize líbilo, co si odnesl nebo jak na něj působila. Trochu se zamyslet, jestli by si ji třeba přečetl znova nebo komu by ji doporučil.

Jak má být vzhledově upravená?
Zkontrolované překlepy a celkově čeština. Nikdo nechce číst něco, co musí půl hodiny louskat. Samozřejmostí by mělo být i nějaké inteligentní odsazení nebo odenterování, aby z textu nebyl jeden dlouhý špalek.

Jaké informace o knize by v recenzi měly být?
Zasazení příběhu, postavy, nastínění děje a pocity z knihy samotné. A samozřejmě název a jméno autora. 

Kdo podle tebe píše špatné recenze?
Zatím jsem asi nenarazila na nikoho, kdo by psal vyloženě špatné recenze. Některé mi nesedly, ale to je spíš otázka vkusu. :)

Jakou knihu máš nejraději? 

Moje nejoblibenejsi kniha je asi Kmotr (Mario Puzo), Skinheadi (John King) a Zaklínač (Andrzej Sapkowsky) :-)


Skinheadi - John King

Nakladatelství: BBart



Anotace: 
Skinheadi jsou příběh o životním stylu tří generací jedné rodiny. Terry English je původní ska-milovný skinhead a majitel taxislužby. Drsňák Ray je dítě ulice, skin a aktivní fotbalový chuligán. A Lol, Terryho syn a Rayův synovec, je patnáctiletý kluk, který teprve začíná. Terrymu je zle a vůbec si není jistý, jestli se dožije padesátin. Při životě ho drží jenom muzika, atraktivní „mod“ sekretářka Angie a objev opuštěného klubu Union Jack, který se rozhodne zrenovovat a znovu otevřít. Ray zatím jezdí s taxíkem a snaží se ovládnout svůj vztek – jeho jediným povyražením a pojistným ventilem jsou výjezdy s elitou Chelsea. Ale sotva v záchvatu hněvu vezme spravedlnost do vlastních rukou, začnou se nad jeho budoucností stahovat mraky. Sedmý román Johna Kinga čerpá z téměř čtyřicetiletého vývoje britské kultury. Skinheadi nevymřeli – z jejich hudby se stal mainstream, jejich hudbu postupně objevily a přijal široké masy, ovšem samotní kluci dělali dál své tradiční vylomeniny.

Zaujala vás nějaká knižní inspirace či názor? Pak jsem jedině ráda. :o)




Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.