Recenze: BYLA JSEM TU (Gayle Formanová)

Román mezi životem a smrtí


"Planeta bez slunce, tak jste se nazvala, že? To už je mrtvá planeta. I když pořád předstíráte, že žijete."


Za recenzní výtisk děkujeme Euromedia


Knihu vydalo nakladatelství Yoli


Chci zakoupit Byla jsem tu


Román, který mě lákal k sobě jako můru svou anotací. Sama sebe jsem nechápala, proč jsem si vybrala právě tuto knihu, když to není přesně můj styl. Ale anotace měla mezi řádky napsané cosi, co mě stravovalo touhou poznat celý příběh. Knihu jsem dostala jako recenzní výtisk od Euromedia. Zakoupila bych si ji stejně, protože mě tak silně oslovila. A teď už vím, že bych neudělala chybu. Název mi trochu vrtal hlavou, ale po dočtení věta Byla jsem tu pro mě získala svůj vlastní oduševnělý význam.

Gayle Formanové se podařilo sepsat velmi silný příběh, který mi vehnal slzy do očí a zároveň mě hřál u srdce a vykouzlil mi na rtech úsměv. V závěru knihy jsem byla osvobozená od té bezmoci, která mě při čtení trápila a... šťastná, že jsem měla možnost Meg a hlavně Cody poznat. 


Už jsem si vybrala svou cestu. Ale jestli to neudělám brzy, možná bude pozdě. 

Styl psaní je čtivý. Až neskutečně. Žádné pomalé začítání, hlídání stran či sbírání citátů do této recenze. Já jsem se prostě oddala ději a knihu si na sto procent užila díky lehkosti, s jakou autorka dokázala vylíčit bolestné vzpomínky, těžké okamžiky i chvíle štěstí. Kniha obsahuje citáty, které na mě zapůsobily. Moc mi vyhovovaly krátké kapitoly, které čtenáře popohání k dalšímu a dalšímu objevování a čtení. 

Já jsem čtenářka, která zbožňuje výzvy a kniha se jí pro mě díky dynamickému a napínavému ději stala. Gayle Formanová schovala do řádků spousty náznaků - vím, že ne každý si jich všimne, ale já je slepě následovala až k cíly, který přišel dříve, než jsem čekala. Netušila jsem, že celou knihu přečtu tak rychle nebo spíš ji celou zhltnu. 

Velmi oceňuji, že kniha byla promyšlená do nejmenšího detailu. Od děje až po reálně ztvárněné hrdinů, které měl čtenář možnost poznat. Já si z každého něco vzala, jako by se kniha sama rozdávala. Charaktery byly působivě sepsané. Nenadnesené, vyznívaly opravdově. 

Takže to je on. Tragický kytarový hrdina. Znělo to skoro myticky, ovšem tenhle dojem obvykle vyprchá, když k bájnému voru přiřadíte jméno. Jeho jméno nicméně znám a nic se tím nezměnilo. 

Cody pro mě byla jako kamarádka. Holka, která se zuby nehty snaží držet svého světa, protože si myslí, že navíc nemá. Ale je silná. Je skvělou kamarádkou a dokáže se poučit ze svých chyb. Být lidská, i když je trochu bručoun zničený životem. Megina smrt pro ni byla velká rána. Změnila jí život...

Ben byl pro mě neuvěřitelný. Zbožňovala jsem, jak autorka dokázala vystihnout nálady. Jak ho pokaždé zbarvila do jiných barev a ukázala v jiném světle, takže jsem věděla, že objevuji něco nového a skrytého hluboko uvnitř. 

Ačkoliv šlo o pouhé vzpomínání na osobu, která již nežila, tak já jsem Meg z těch řádků poznala. Oblíbila jsem si ji stejně jako Cody, chtěla ji chránit a toužila ji navrátit zpátky, i když to nešlo. 

"Jejich srdce už zlomená jsou," odvětí Tricia. "Ale možná si tím pomůžeš zahojit svoje, a to by v tuhle chvíli stačilo."

Čekala jsem, že děj bude příliš detektivní a zápletka přitažená za vlasy. Prakticky jsem neměla tušení, co mě vlastně čeká a sama sebe jsem přesvědčovala, že je lepší nebýt moc natěšená, protože mi v románu bude spousta věcí chybět. Nechybělo mi absolutně nic. Mile mě překvapila romantická linie, která není přehnaná, působí věrohodně a reálně. Ačkoliv takové příběhy lásky zrovna moc nemusím, tenhle mi dal hodně. 

Kniha se zabývá drsným tématem, jež je cítit od začátku až do konce knihy. Sebevražda je depresivní, přinášela do děje bezmoc, zoufalství a touhu otočit svět o třistapadesát stupňů. Musím říct, že kniha byla tak dobře napsaná a podpořená psychologií, že to šílenství padalo i na mě. 

"Tak taková byla Meg," uzavřu své vyprávění. "Dokázala všechno. Vyřešit za každýho cokoliv." Alice chvíli mlčí a vstřebává, co bylo řečeno. "Až na sebe."

Co čtenáře může odradit? Je pravda, že Byla jsem tu je trochu náročnější tvorba a myslím, že nevšímavý čtenář, který se nerad zamýšlí a nechce sbírat indicie, ze kterých autorka nechala cestičku dějem, tak knihu nedokáže plně ocenit...

Shrnu-li to, kniha plná silných emocí, psychologie postav skvělá a provázání sebevražedy s knihou chvílemi až omračující. Nejsilnější byly pro mě závěrem sepsané poznámky samotné autorky, kdy celá kniha získala ještě hlubší smysl. Mně Gayle Formanová dala hrozně moc, aniž jsem to čekala. Mohu jí jen poděkovat, protože v některých věcech mi otevřela oči... 

Pete a Repete si vyjeli ve člunu. Pete vypadl. Kdo zůstal? Repete. Repete. Repete.

Knižní obálka: 
Je krásná, ty barvy jsou emoce, které se slívají v jednu, když život bolí. Ale nechápu, proč je zobrazován pták. Možná jako význam svobody a vzletu kamsi k nebi... Nad tím se dá hodně polemizovat, protože kniha je celkově k zamyšlení.






Anotace: 
Cody a Meg spolu vyrůstaly téměř jako sestry. Byly nejlepší kamarádky, věděly o sobě všechno… nebo si to Cody alespoň myslela. Megan je totiž mrtvá. Spáchala sebevraždu. 
Zdrcené Cody zůstane jen hluboký smutek a plno nezodpovězených otázek, protože nemá nejmenší ponětí, co se muselo dít, aby to Meg donutilo k tak tragickému, definitivnímu činu. A co víc – jak je možné, že ona sama neměla nejmenší tušení, co kamarádka prožívá? Pouští se tedy do složitého rozplétání motivů, které Meg k sebevraždě přiměly. Postupně vycházejí najevo nové skutečnosti, s nimi se však vynořují i další otázky. Kdyby Meg věděla, jak její sebevražda zasáhne rodinu, spáchala by ji? A může vůbec člověk v tak bolestném stavu, kdy mu možnost, že si vezme život, připadá jako jediné řešení, pochopit následky svého činu?

Nakladatelství: Yoli
Rok vydání: 2016
Vydání originálu: 2015
Žánr: Literatura Světová, Young Adult
Orig. Název: I Was Here
Počet stran: 272


Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.