Recenze: VE STÍNU SLUNCE (Victoria Kanakaredes)

Historický fantasy román plný spletitostí.


"Pak je přece vše tak, jak jste chtěli. Nebo snad ne?" pohlédla zpět na markýze. "Takto jste to přece plánovali, Filipe?"
"To ano," přikývl a několika doušky upil z poháru. "Ale tím vše ve skutečnosti teprve začíná."


Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pallas Victoria


Nakladatelství Pallas Victoria na Fb


Chci zakoupit knihu Ve stínu slunce


Netušila jsem, co mám od historického románu české autorky Victorie Kanakaredes očekávat, protože tento žánr obvykle nečtu. Ovšem po přečtení jsem příjemně překvapená. Ne, nepřesedlám na historické romány, ale i přesto, že kniha není pro mě, jsem schopná ocenit příběh, který byl působivý a zvláštní. Plný spletitostí, intrik a dynamického děje, který čtenáře zaujme. 
Styl psaní je příjemný, jemně vzletný a nepřekombinovaný. I když není jednoduchý, čte se lehce. Autorce se díky er-formě daří zaštítit více postav, což dává čtenáři možnosti dostat se víc do děje a přitom není příliš zahlcen. Zvláštní přirovnání četbě vhodně přidávají na zajímavosti. Popisy nejsou rozvleklé, ale ani strohé - pro mě vystihující a dostačující, protože se autorce podařilo přivést mě do míst, kde vládla komorní atmosféra a linul se zápach krve. Začátek je pomalejší, ale mně děj přišel dynamický již od prvních stran a svižně mi ubíhal.

Příběh, do kterého jsem se začetla, si držel svou vážnou tvář. Neodbočoval zbytečně nebo nešokoval kýčovitými převraty, které by se do knihy nehodily. Byl celistvý a bez hrubosti, i když šlo o krvavý děj s upíry a politickými tahanicemi. Victoria Kanakaredes mě dokázala překvapit neočekávanými zvraty a situacemi. Je vidět, že se nad dějem zamyslela a snažila se zapůsobit v rámci svých možností. Nejvíc oceňuji intriky, které knize dodaly na uvěřitelnosti a poukázaly na lidskou povahu. Autorka se snažila vylíčit situaci v dané době, avšak nezabředává zbytečně v politice a nadbytečných informacích, které pro čtenáře nejsou důležité.

Na čtenáře zapůsobí vztahy a jednání v dané době, kdy nebylo nic jednoduché, především, pokud hrdina patřil mezi Děti noci tedy vampíry. Já mám ráda čtení o takových těch drobných lidských zvěrstvech, jako je využívání druhých a temné podrazy, takže se mi takové křivé jednání moc líbilo i s těmi následky.

"Ty... Ty bys mne skutečně zabila," hlesl zaskočeně."Ty mne snad ne?"

Musím se přiznat, že v postavách jsem se trochu ztrácela. Díky tomu, že nejsem na historické romány zvyklá, bylo pro mě složité vyznat se v hrdinech, kteří měli dvě jména a bylo jich tam více, než jsem očekávala. Věřím, že každý to nebude mít stejně, protože čtenářky, které tento žánr čtou pravidelně, se v ději neztratí. Navíc postav postupem čtení přibývalo, takže se to na mě trochu navalovalo a já byla ještě zmatenější.

Hlavní hrdinka Emílie Jana je mladá dívka, která má v románu zajímavý vývoj. Je silná, opravdu silná a kolem ní je tajemství, které čtenář objeví až později. Bystrý čtenář se bude snažit o odhalení, ale já ačkoliv jsem tušila, že něco není v pořádku, neodhadla jsem to správně a byla jsem mile překvapena. 

Carrisa je taková zvláštní dívka, která je trochu rozvášněná a divoká, ačkoliv se chová jako dáma. Byla mi hodně sympatická, protože jsem z ní měla pocit, že je svobodomyslnější, než ostatní a dokáže potrápit. Autorka jí nechala jít trnitou cestou, ale stálo to za to.

"Proč jste nic neučinil?" "Protože jsem slaboch, příteli. Byl tu někdo, koho jsem se bál více, než-li samotného ďábla." 

Nemohu soudit, jestli se autorka snažila sepsat historický román podle skutečných faktů nebo si něco přidala tak, aby to vyhovovalo jejímu příběhu. Jelikož historické romány nemám načtené, nesvedu tedy říct, co je skutečnost a co už je menší fikce. Ovšem jelikož o fantasy beletrii, i když odbornou, myslím, že bych to nijak závažně neřešila, protože příběh byl působivý a zajímavě zpracovaný. 

Victoria Kanakaredes mi předvedla nový pohled na upíry, kteří se v románu Ve stínu slunce sami nazývají vampíry. Neliší se nijak výrazně od těch, které znám, ale kreativní zpracování se románu rozhodně upřít nedá.
Ráda bych vyzdvihla ještě jednu věc, díky které je tento román jedinečný. V ději nejde o chtíč, horká žhavá těla a bezbřehou romantiku, ale spíše temnotu mezilidských vztahů. Díky tomu je Ve stínu slunce románem na úrovni, jež má hlubší myšlenku a uspokojí i náročné čtenáře. 

"Teď mě dobře poslouchej, ty bezvýznamná nicko. Celý svůj život jsi toužila po jediných dvou věcech, majetku a moci. Chtěli jsme tvé pokřivené povahy využít k vlastnímu prospěchu."

Zřejmým mínusem pro knihu jsou gramatické chyby a překlepy. Naštěstí nejde o chyby okaté a v takovém ohromném množství, jako u románu Na krev, kterou jsem pro nakladatelství Pallas Victoria recenzovala, ale i přesto kazí celkový příběh, který je velmi povedený. Zejména ze začátku mě zarážela chybovost, později jsem se začetla, takže jsem ty drobné vady nevnímala.
Ani v této knize nebyla dodržená základní grafická úprava textu, tedy zarovnání do bloku a odstavce. Jak už jsem říkala, pro mě jako čtenářku a recenzentku je to naprosto přirozené a očekávané, takže mě vždy zaskočí, když knihy nejsou stylizované a text nevypadá tak, jak by správně měl.

Podle všeho je román volným pokračováním knihy Eleonora ze Schwarzenbergu: Skutečná upíří princezna, ale já osobně jsem toho názoru, že díla lze číst odděleně a čtenář to nezaznamená. To je u volných pokračování skvělé. :o)

Věřím, že čtenáři a čtenářky, které rády čtou historický žánr trohu temnějšího zrna, budou tímto dílem české autorky Victorie Kanakaredes příjemně překvapeny a počtou si. A to i v případě, že nemáte rádi upíry, protože tento působivý román se od těch běžných upířin skutečně liší, ale rozhodně v tom dobrém smyslu. ,o) Toužíte-li po něčem zvláštním, nechte se zlákat čtením Ve stínu slunce... 

Knižní obálka: 
Tak na fotografiích nevypadá tak zajímavě, ale když jsem měla možnost ji držet v dlaních, tak se mi líbily okrajové rudé části, které jsou jemné a dodávají knize krvavého vzezření. Historická fotografie sice není můj šálek kávy, ale o knize krásně vypovídá a zaujme.




Anotace:
Ve stínu slunce vám odhalí nejen pravou příčinu pádu Francie, který vyústil až v revoluci, a následné stětí Ludvíka XVI., a jeho manželky, Marie Antoinetty.
Nechte se unést na dvůr ve Versailles za vlády Ludvíka XV., jenž je zmítán spolu s celou Francií hospodářskou krizí a Anglo-Francouzskými válkami o území v Indii a Severní Americe, kde propuká tzv. „Upíří horečka“.
Jak naznačují mnohá dochovaná písemná svědectví a obrazy, tak i ústně převypravována svědectví, za veškerým děním srážejícím Francii téměř na kolena, není pouze neschopnost dvora a krále, ale především úsilí velmi mocných a nebezpečných osob, které skrývají svou pravou tvář za maskou lidství.
Poznejte milující srdce, spalující vášeň lásky a nenávisti. Okuste chuť moci, chamtivosti, a podlehněte touze porazit samu smrt. Otevřete své oči uprostřed temnoty, aby jste spatřili světlo. Ocitnete se Ve stínu slunce…
Autorka dějem také navazuje záměrně pouze velmi volně na úspěšné dílo: Eleonora ze Schwarzenbergu: Skutečná upíří princezna. 

Nakladatelství: Pallas Victoria
Rok vydání: 2016
Žánr: Historické romány, Literatura česká
Počet stran: 344


Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.