Recenze: MY OSTATNÍ TU PROSTĚ ŽIJEM (Patrick Ness)

Jedinečný odpočinkový fantasy román pro náročné!

"Jsme jeden druhému hádankou, co? Otázkou, na kterou nikdy nedostaneme odpověď."

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart

Nakladatelství Slovart (fb)

Chci zakoupit knihu My ostatní tu prostě žijem

K tomuto neobvyklému románu mě vlastně přivedla Wish, která jej našla mezi spoustou dalších lákavých titulů nakladatelství Slovart. Nadchla mě, jak zvláštní knižní obálka, tak anotace. Ale upřímně jsem netušila, co od knihy očekávat.

Tápala jsem i až do sté stránky, protože jsem neměla ani tušení, jak ke knize přistupovat. Co od ní očekávat. Čeho se vlastně bude týkat, protože anotace je tajemná. Až po úplném dočtení a zaklapnutí knihy mi došlo, že nejvíc o ní vypovídá samotný název, který by mě nasměroval tím správným směrem, kdybych se nad ním víc zamyslela. Takže jsem se začátkem knihy spíše probojovávala a cítila se nešťastná a zoufalá, ale pak... jsem získala pocit, že jsem v tom správném knižním světě, který mi dá to, co potřebuju, i když to tak z počátku nevypadalo.

Styl psaní je neobvyklý, lehký a pozvolný. Vyprávění v ich-formě, které poukazuje na život hlavního hrdiny Mikeyho. Já si musela na tuto knihu zvyknout, protože obvykle čtu dynamičtější čtivo a začátek byl velmi poklidný, ale později se do něj vkradla napínavost a zhltla jsem zbytek knihy téměř na posezení.

"Nevím, co se děje. Nechápu ty poldy, ani ty sloupy světla, ani co s tím mají hipsteři co dočinění, ale vím tohle: za prvý, radši by neměli vyhazovat školu do povětří, než odmaturujeme, a za druhý," řekne a znovu zvedne dlaně, ze kterých se zajiskří, "jestli ještě jednou ohrozej někoho, koho mám rád, tak zažijou peklo na zemi. Doslova."

Je to snad první kniha, kterou jsem měla možnost číst z pohledu těch, kteří vlastně nejsou ti vyvolení - ti, kteří mají zachránit svět. Oni ostatní v té knize prostě žijí, přesně, jak napovídá název a prožívají své osobní bitvy, zkoušky života a obavy z budoucnosti. Tímto neotřelým a jedinečným přístupem si mě Patrick Ness neskutečně získal a věřím, že vás dostane také.

Hlavní příběh tedy vypráví Mikey, hrdina, který nás zavede do svého obyčejného a přeci zvláštního středoškolského života, poukáže na slabosti své i svých přátel. Poznáme jeho rodinu i zvyky a zkrátka necháváme se unášet příběhem, který je obvyklý a přece v sobě ukrývá mnohem víc, než by kdo čekal.

V pozadí tedy probíhá dějová linka, spadající do žánru fantasy - až paranormal romance. Autor ji vždy stručně shrne na začátku každé kapitoly, ale neděste se, přestože jde o pár řádek textu, má své kouzlo.

Je fakt, že ta paranormální romance s hipstery vyznívá jako parodie a občas jsem se i nasmála - přesně, jak mě informovala citace na zadní straně přebalu. Autor dokázal nenuceně reagovat a lehce zestručnil důležitá fakta. Zapůsobilo to na mě. Neřekla bych, že něco takového mě dokáže zaujmout, pobavit a získat si mě. Přece jen ten druhý příběh byl skutečně jen na začátcích kapitol a přitom působil samostatně a silně, stejně jako hlavní dějová linie.

"Je to pořád lepší, než se celej život bát. Je to lepší než neustále žít ve strachu."

Charaktery postav se autorovi podařily vystihnout skvěle. Oceňuji, že si základá i na tom, aby čtenáři ukázal i slabá místa a především detaily, které hrdiny dělají uvěřitelnějšími a živějšími. Zůstal mi po dočtení pocit, že ti hrdinové, ačkoliv nepůsobily výrazně, ve mně i tak zůstanou jako taková důvěřivá a poklidná část, kterou mi kniha ze sebe dala. Postav je tam více a ačkoliv o každém z nich něco svým čtenářům pověděl, nezahltil děj.

Hlavním hrdinou je Mikey, který trpí psychickým stresem, jenž se na něm podepisuje různými smyčkami, ze kterých se nemůže dostat. Je to zajímavost, která ho dělá živějším a zajímavějším. Mikey je tajně zamilovaný do Henny, ale prozatím se nepokusil s tím něco udělat. A občas se mezi svými kamarády cítí jako páté kolo u vozu, ale netuší, co by s tím mohl udělat...

Jared je gay, který to nedává nijak zvlášť najevo. Je neobvyklý tím, čím je - na to si musíte přijít samy. ,o)) Je přátelský a hodně sympatický. Čtenář si ho opravdu oblíbí, protože ačkoliv je to vysoký a udělaný kluk, dokáže být víc než milý a o své přátelé se postará.

Mel má své vlastní problémy. Prodělala infarkt a má problémy s příjmem potravy - i když už se z toho zdárně dostala, stále na ni její milující bratr Mikey dává pozor. I ona se prostě pokouží žít dál, jako všichni ostatní.

"Všechno má svůj konec. Ale taky svůj začátek."

Každou čtenářku potěší romantické chvilky, díky kterým se tento román dá přirovnat k young adult čtivu. Mikey řeší lásku a samozřejmě není jediný, kdo je zamilovaný a po něm touží. Každý z hrdinů má svůj vlastní život, který dokázal Patrick Ness báječně vystihnout.

Jelikož autor nasadil poklidné tempo skutečného života, emoce nepůsobí nijak výrazně. Spíš je vnímáme tak, jak je prožívají samy hrdinové, ale zbytečně nás nepohlcují. Díky tomu mě My ostatní tu prostě žijem mě dokázalo pomoci se uklidnit a uvolnit, nabilo mě pozitivní energií. Mohu říct, že takovou četbu jsem potřebovala už dávno a žádná z knih, kterou mám v knihovničce, se jí v tomhle nevyrovná.

Závěr knihy neoplývá velkým finálem, nedějí se žádné ohňostroje a dělobuchy, prostě život jen dál plyne. A za to jsem byla ráda, kdyby najednou najel na něco jiného, výrazně by to změnilo celý můj pohled na knihu a nemyslím si, že k lepšímu. Takhle udržel linii a udělal příběh tak uvěřitelným a silným, jak jen je to u reálného příběhu v rámci fantasy žánru možné. :o)

Dneska večer jsem si myl ruce tolikrát, že mi kůže na bříškách dvou prstů pravé ruky popraskala a ranky mi teď krvácejí. Kůže mě svrbí a pálí od prstů až po zápěstí, protože jsem z ní vymyl všechnu přirozenou mastnotu. Sevřu ruce v pěst a snažím se tu bolest přetrpět.

Když autor začal míchat pár věcí dohromady, které mi neseděly, bála jsem se, že román bude překombinovaný, ale naštěstí to byly jen zmínky. Díky nim jsem ovšem měla dojem, že tato kniha je spíše pokračováním předchozích dílů právě o dobrodružství, na které hrdinové občas náznakem narazili.

Mezi textem jsou jako oživení ilustrace pumy či jelena. Proč tomu tak je? Za prvé to ke knize patří a za druhé to dokresluje příběh. Vidím to jako kreativní plus knihy. :o)

Co na čtenáře může zapůsobit špatně? Pozvolný styl, na který je potřeba si zvyknout. Pokud vás má recenze nenavedla správným směrem, můžete z počátku tápat a ke konci být nahněvaní, obzvlášť jestli čekáte obvyklý fantasy román. Tento román si zaslouží mnohem víc, než jen běžné přečtení - je potřeba se nad ním zamyslet, protože teprve pak objevíte jeho skutečnou krásu.

Tuto knihu je nejvhodnější číst, když je čtenář rozrušený a vážně potřebuje něco pohodového, aby se uvolnil. Patrick Ness do knihy dokázal až bravurně vnést to spásné poklidné cosi, plížící se mezi řádky a dodávající čtenáři pocit lehkosti.

"Nikdo jiný za tebe nemůže nalézt mír v tvém srdci. Můžeš to učinit jedině ty sám."

Komu bych knihu doporučila? Rozhodně náročnějším čtenářům, kteří touží po odpočince, u které musí zapojit hlavu a přesto se uvolní. Jste milovníkem fantasy, ale běžné světy fantastiky už vám nestačí? Nebo jste naopak čtenáři reálných příběhů a toužíte po něčem víc? My tu prostě žijem je naprosto originální, dechberoucí fantasy-reálný román, který vás rozdrtí svou obyčejností, ve které se skrývá tolik neotřelosti a hlubších myšlenek, až budete okouzlení. Vím o čem mluvím, pro mě se stal srdcovkou, ačkoliv bych to na začátku nikdy neřekla. :o)

Musím se přiznat, že se mi sice od začátku líbila, ale nepochopila jsem ji stejně jako název. Až teprve po přečtení vidím to poselství vyslané mezi čtenáře počínaje samotnou obálkou a názvem, které ústí v samotném obsahu knihy. Je naprosto vystihující, působí silně a emotivně. Nemám, co bych jí vytkla. Snad jen... kéž by mi dopředu napověděla víc, ale holt jsem netušila, že román je až tak neobvyklý a nutí se zamýšlet.
Ještě zajímavost - obálka podle všeho ve tmě svítí! Já vím, dětinská radost, ale o to víc to je vidět, že kniha je prostě vypilovaná do detailu. A to mě na tom jako čtenářku i jako recenzentku vážně bere. :o)

A co když nepatříš mezi vyvolený? Mezi ty, co maj za úkol zlikvidovat zombíky nebo bojovat s duchomorama (nebo co má to modrý světlo a všechny ty mrtvoly zase sakra znamenat)? Co si počít, když jsi jako Mikey? Kluk, kterej chce prostě jenom odmaturovat, užít si maturitní ples a možná už konečně sebrat odvahu a pozvat Hennu na rande dřív, než se něco semele a někdo už zase vyhodí školu do vzduchu. Protože někdy má člověk větší trable než to, že se tenhle měsíc už podruhý schyluje k zániku světa, a někdy prostě musí umět najít i v obyčejným životě něco neobyčejnýho. I když třeba tvýho nejlepšího kámoše uctívaj pumy jako modlu.

Nakladatelství: Slovart
Vydání origánálu: 2015
Žánr: Sci-fi a fantasy, Young adult, Pro děti a mládež