Recenze: SEX, DROGY & CYB´N´ROLL (Petr Heteša)

Promyšlené sci-fi plné adrenalinu!

"Je to tak vysoká hra, hra vabank, že kdyby se to provalilo, všichni okamžitě končí - a mnozí možná na elektrických křeslech."

Za recenzní e-výtisk děkuji nakladatelství Brokilon

nakladatelství Brokilon (fb)

Chci zakoupit knihu Sex, drogy & cyb´n´roll

S radostí jsem podruhé zavítala do New Chrome, který pro své fanoušky vystavěl autor Petr Heteša. Svět, který autor vymyslel, je úchvatný! A ačkoliv nejsem typický čtenář fantasy, tak mě i tato kniha, kterou jsem od něj četla, víc než chytila.

Velký podíl na tom má fakt, že Petr Heteša toto dílo opět precizně promyslel. Dal si záležet i na maličkostech, takže opravdu potěší i náročné čtenáře, ale přitom nezahltí ty nenáročné, kteří touží po oddechovce. Zkrátka vyvážené dílo, které toho opravdu hodně nabízí.

Příběh je psán ich-formou a samotný styl psaní je čtivý a osobitý. Autor ze sebe dává do knihy hodně a podle mého se někdy i dost vykecává. Prostě typicky mužský. Ale díky tomu má kniha právě tolik stran a někomu to může trochu připadat zdlouhavé. Nicméně má dílo velké kouzlo a opravdu vtáhne do děje právě tím, jak autor dokáže se svými větami pracovat a zaujmout. Jako by vyprávěl příběh, který skutečně prožil, natolik opravdově jeho sci-fi působí. Z textu čpí aroma mužnosti a sexu, v náladě vás udrží chlapský humor a takový ten typicky mužský nadhled, který je pro autora zřejmě už vlastní značkou, kterou by si měl patentovat. Nádech akčních hrdinů jsem si v jeho knihách zamilovala hlavně proto, že jeho postavy nejsou macha a dokážou používat mozek.

Po zajímavých místech New Chrome, která stojí za to navštívit.

Na začátku knihy autor vysvětluje, jak je město postaveno, co jsou vlastně levely a pomáhá čtenáři se v nich vyznat. A nezůstává jen u toho. Vysvětluje vše, co by čtenáři mohlo dělat problém - nezdlouhavým a zajímavým způsobem. Myslím, že tím pádem nikdo nebude tápat, vše je přehledné a já velmi oceňuji autorovu představivost. Té fantazii se v jeho knize meze nekladou a přesto vše působí uvěřitelně a přírozeně. Neměla jsem pocit, že by něco přehnal.

Vše je pozvolné a Petr Heteša své čtenáře nejprve seznamuje se světem, který vymyslel, a s hrdinou, jenž mu dělá čest. Poklidnější část (já ji vnímala do čtyřicáté stránky, pak už to bylo terno) ale vystřídá divoká a napínavá akce, která mě zvedla ze židle (doslova). Vhodně ji doplňují volnější oddechové části, takže se čtenář necítí po dočtení vyčerpaný, ale naopak naplněný skvělým prožitkem. Jerry si jako správný chlap naložil na hrb pomstu, myslel srdcem i hlavou a nenechal se odradit nebezpečím, do kterého se pouštěl. Pro ženy není nic přitažlivějšího než zamilovaný drsňák, co dokáže hlavou prorazit zeď, když si to zamane.

"Hele, hrdino... mlátit připoutaný holky, to se hned tak nevidí. Ty máš asi vážně hodně velký komplex."

Jerry je chlapík se srdcem na správném místě. Je rozumný, dokáže předvídat a hlavně nechce zbytečné násilí nebo smrt. Měla jsem radost, že nejde o nějakého psychopata, ale o muže, který je upřímný, sám sebou a dokáže obstát i v těch nejtvrdších podmínkách. Čtenář může jediné, tajit dech a držet pěsti (sem tam vynadat autorovi, proč dělá takové zlovolnosti). Mně hrdina imponoval, takže jsem si zanadávala a nemohla se odtrhnout.

Kdybych psal scénář k telenovele, tak bych možná napsal, že mezi mnou a Lolou klíčil vztah. Takhle vám můžu říct akorát to, že jsem z ní byl hotovej a že její artistické kousky při sexu mě přiváděly k orgasmickému šílenství.

Pobavila mě romantika. Typicky mužská, takže nějaké to rande (steak, vodka a cigáro) a erotické skopičiny. (Nerozepsané. Tohle není porno, ale akční sci-fi trhák!) To prostě nemělo chybu, musela jsem se smát, protože to do této knihy absolutně sedělo a dostalo mě to. I když jsem romantička v tom pravém smyslu, tak i tímhle si mě autor ukonejšil. :o))

SDC... Co to sakra je? Tak tohle jsem si říkala celou dobu, protože prostě... Petr Heteša vymyslel svou vlastní drogu a to tak originálně, že si tím získá každého čtenáře. Dost bylo obyčejného fetu, je na čase ponořit se až na samé dno, riskovat a polemizovat - žít či nežít? O SDC vám toho řeknu hodně málo, protože právě to je drsným tajemstvím, za kterým jsem se s Jerrym honila jako smyslů zbavená a pokaždé nám autor házel indicie jako psovi kost. Já zbožňuji, když mohu sbírat jednotlivé díly skládanky, takže se z lačného závodu po pomstě a informací stalo silně napínavé a vášnivé dobrodružství.

Zemřela zbytečně. Chceš vědět víc? Oxygen bar dnes v osm. Bílé kvádro, červená vázanka. Zítra může být pozdě. Zpráskaný pes.

Rozhovory jsou přesné, rychlé, intenzivní a nápadité. Úderné. U některých se čtenář bude smát, v jiných bude tápat stejně jako Jerry.

Neuvěřitelně promyšlený umělecký svět, který čtenáře pohltí, není podle autorských poznámek dílem samotného autora, čerpal z jiného zdroje, ale i tyto texty velmi poutavě a vábivě dokreslují neuvěřitelné dílo, které stojí za to prožít.

Děj byl samozřejmě i o sexu, ale jelikož ho autor rozložil natolik vhodně, neměla jsem pocit přehlcenosti, tak to působilo zajímavě, vzrušivě. Nemyslím si, že by to někoho odradilo, Petr Heteša dokáže vše vylíčit vkusně a bez hrubých vulgarit, čehož si vážím, někteří autoři prostě nepoznají, kdy je potřeba přestat tlačit na pilu.
Samozřejmě se v knize objevuje násilí. Ne nijak přehnané nebo výrazné. Zkrátka násilí na té správné vlně, která čtenáře potěší, povzbudí, ale rozhodně neodradí. Mně to přišlo vzhledem k tématu víc než vhodné, bez něj by kniha přišla o své kouzlo.

"Rozcapený cácorky s kytarou mezi nohama."

Líbilo se mi, jak si autor vyhrál s městem, které vymyslel. Opravdu vytříbeně, poukázal na vrchní levely, kde si žijí ti, kterým bylo a je dopřáváno víc než jiným. Politici, vysocí hodnostáři, novináři i majitelé firem, jež se vyhřívají ve světle. Spodní levely obývají ti, kteří neměli takové štěstí. Obyčejní lidé se míchají s hackery, spodinou i těmi, kteří touží obelhávat společnost a jde jim to skvěle. Tím mě autor rozhodně dostal, protože poukázal na rozdíly, morálku i lehce nastínil politiku velké společnosti, která ovládá nejen trh, ale prakticky celé město.

Petr Heteša dokáže opravdu pracovat s dějem, a tak čtenáři není jasné, co ho vlastně čeká a co se stane. Já se v knihách snažím autora doběhnout a šlapat mu na paty, baví mě, když můžu odhalit tajemství dříve, než mi je naservírováno. Ale Petr Heteša mi k tomu prostor nedal, vždycky mě překvapil, vedl mě uličkami, o kterých jsem neměla zdání. Zkrátka měl všechno plně ve svých rukou a já jen mohla zírat. Nedostala jsem ho ani jednou, prostě mě dokonale převezl. To se mi neskutečně líbilo, nic nebylo předvídatelné. Čtenář je prostě od začátku až do konce překvapený a vážně si to užívá. :o)

Někoho mohou odradit vulgární výrazy, které prostě do knihy patří. Buď si na ně čtenář zvykne nebo ne, ale autor to nepřehání, nejde o každé druhé slovo. Prostě naprosto se to hodí k ději a působí autenticky.

"Ty vole... tohle byl teda fakt adrenalin..." řekla Lola, když konečně popadla dech.

Nadšenci, kteří mají tento žánr jako svůj denní chléb, možná povytáhnou obočí nad mou recenzí. Já tento žánr čtu, ale dávám přednost takovým těm "holčičím" románům, jak by řekl Jerry. A i když jsem tedy romantický typ, tak i přesto si mě tento autor znovu získal. U knihy mi vadil jen počet stran, který na mě byl příliš. Prožívat dílo v době, kdy nečtu více sci-fi a fantasy po sobě, přečetla bych ho mnohem rychleji, protože Sex, drogy & cyb´n´roll je prostě skvostná skluzavka, nasedneš a jedeš.

Komu bych tuto knihu doporučila? Úplně všem. Jak čtenářům, tak čtenářkám, kteří prostě mají rádi vtipné akční sci-fi, vyžívají se v promyšlených knihách, které nelze předvídat, a zkrátka chtějí navštívit knižní svět, na který jen tak nezapomenou.

Tak to se mi opravdu špatně hodnotí. Já přes ty sci-fi obálky moc nejsem. :o)) Takže mě by možná obálka od díla odradila, což by byla tedy obrovská škoda. Ale myslím, že o ději to vypovídá a nadšence tohoto žánru to nejspíš přitahuje. :o) Zas na jednu stranu jsem ráda, že to nemá typicky vulgární knižní obálku, protože by to knihu spíš snížilo, než pozvedlo.

Anotace.
Není to tak daleká budoucnost. Rolling Stones možná ještě hrají, i když sešroubovaní ze spousty implantátů. Úžasné a skvěle prosperující město New Chrome je tvořeno osmi šestipodlažními levely, z nichž čtyři jsou nad zemí a čtyři pod zemí. Jedná se ovšem o dva úplně odlišné světy.
Horní ovládá software, spodní drogy. Jerry Gibwill se shodou okolností pohybuje přesně na rozhraní těchto dvou tak protichůdných světů. A proto když dojde k jejich neodvratnému konfliktu, ocitá se nechtěně v centru dění. Ale není to konflikt mezi lidmi, nýbrž roztržka právě mezi softwarem a drogami. Když pak kolem Jerryho začínají umírat jeho přátelé, rozhodne se to řešit po svém. Pořídí si pistoli. A pak začne ten pravý kyberpunkový mazec...
Samostatný román.

Nakladatelství: Brokilon
Rok vydání: 2012