Recenze: SEZNAM MRTVÝCH (J. L. Armentrout)

Jedinečný thriller, u kterého prožijete lásku i strach!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Baronet

Baronet (Fb)

Au. Po uzavření knihy to na mě všechno padlo. Různorodé emoce od nostalgie přes bolest až po střípky naděje. Možná to na vás nebude působit tak silně a otevřeně jako na mě, ale pokud si užijete jen ždibec z toho, čím se autorka dotkla na srdci mě, pak to pro vás bude skvělé čtivo.

Armentrout napsala neobvyklý román. Něco takového jsem od ní ještě nečetla, ale zabodovala na celé čáře!

Román je napsán v ich-formě minulého času, protkaný emotivními vzpomínkami. Ty na mě zapůsobily asi nejsilněji a nejbolestivěji. Styl psaní je podobný new adultce, akorát má navíc dynamické a mnohdy šokující zvraty, poněkud surovější a temnější popisy a hlavně silně působící atmosféru, která mi naháněla strach. Možná to bude tím, že jsem většinu románu četla po tmě jen při malém světle, když jsem byla doma jen se synem, který spinkal. Také za to mohl fakt, že se v ději sem tam mihne děsuplná maska, z které já mám panickou hrůzu. Nejspíš to nebude nejoriginálnější (nebo ji autorka vsadila do děje právě proto, že v poslední době tyto masky víří paniku, jak v Evropě, tak i v USA), ale rozhodně to pomohlo navodit intenzivní atmosféru. :o)

"Zabijáci, co vraždí jen tak, jsou vzácní, Ello. Téměř vždycky existuje motiv. A většinou je to něco, co máme přímo na očích."

Prolog nás zavádí do dětského šťastného světa čtyř nerozlučných kamarádů. Seznamujeme se s Pennem Deatonem, Gavinem, Jensenem a hlavní hrdinkou Ellou.

Děj se odehrává na střední škole, přímo maturitní ročník, ve kterém si Ella a její nejlepší kamarádka Linds slíbily, že budou singl a rozhoně si čtvrťák užijí. Všechno by nejspíš vycházelo, kdyby hlavní hrdinku někdo nenapadl. A najednou se všechno začíná pekelně zamotávat a střední škola jde stranou. Nejhorší noční můra se stává skutečností a v malém městečku začíná být pěkně nebezpečno a šíří se hrůzná panika.

Do toho všeho se Ella začíná bavit s Jensenem, kterého do té doby ignorovala, ačkoliv se jí moc líbí. Ublížil jí. Není si jistá, jestli se jejich zničené přátelství dá ještě někdy obnovit... Kort, když nemůže nikomu věřit.

Mohl by to být kdokoliv.

Penn je nevinný malý chlapec, který se mi vryl hluboko pod kůži, ačkoliv s ním autorka seznamuje čtenáře pouze skrze vzpomínky. Není totiž mezi živými.

Ella je správná holčina, která mi ovšem trochu lezla na nervy. Za prvé jsem jí záviděla, že je odvážnější než já. :o)) A za druhé byla tak moc zvědavá, že jsem na ni byla naštvaná - i když mě svírala stejná touha po informacích jako ji.  A za třetí se pořád snažila řídit hlavou, zatímco já podléhala těm Jensenovým modrým očím a něžným slovům. :o))
Možná ji J. L. Armentrout vykreslila maličko nereálně v některých věcech, ale u tohoto žánru je lehká nadnesenost normální a navíc si nemyslím, že by to někomu mohlo vadit.

Jensen je trochu obklopený tajemstvím, stejně jako Ellina minulost, o které se dozvídáme během knihy. Z počátku jsem mu moc nevěřila... Pomalu až do samého konce, jelikož v této knize se opravdu nedalo věřit nikomu! :o)) Jako hrdina byl vykreslen jako kost k ohlodání, dá-li se to tak říct. Prostě sexy maturant, který dokáže získat každé dívčí srdéčko, pokud se mu zamane.

S charaktery hrdinů nebude mít určitě nikdo problém. Postavy jsou reálné, autentické a mají své klady i zápory. Vznáší se kolem nich aura tajemna, velmi přirozená a oslnivá. Psychologie postav je víc než vydařená. Hlavní hrdinka se probírá svými myšlenkami, vinou, která ji strhává ke dnu. Není jediná, která má takový problém...

A nebylo dne, kdy bych si nepřála, abychom se rozhodli lépe. Abychom si vybrali Penna.

Co se mi na knize líbilo nejvíc?

Za prvé... Nic nebylo očividné. Ať jsem se snažila jakkoliv, až do poslední chvíle jsem netušila, kdo je vlastně zloduch a kdo dobrý člověk. Stejně jako Ella jsem byla zmatená, bezmocná a podezřívala úplně každého, jelikož důkazy a informace přicházely postupně a odhalovaly nové a nové poznatky. Nepodařilo se mi J. L. Armentrout doběhnout a odhalit vraha dříve, ačkoliv mě intuice vedla správným směrem, dokázala mě natolik nakazit panikou, že jsem se odkláněla a přidávala si na seznam další jména.

Za druhé... Rozhodně nejde o bezduchou četbu, dílo má hlubší myšlenku. Já to od J. L. Armentrout očekávala a nezklamala mě. Spíše mě potěšilo, jak dokázala věci propojit a užívala jsem si momenty překvapení, kterými nešetřila. V anotaci mě trochu zarazil ten Vřískot, jelikož ten film na mě působil spíše povrchně, ale Seznam mrtvých je podobný jen tím, že se v městě nechází mrtvoly středoškoláků a řádí tam někdo s hrůznou maskou.

Chci být vším.

Kniha byla pro mě spíše hororová, jelikož v ní bylo několik situací, kdy jsem narazila na mrtvolu. Někdo by chtěl větší drama a hrůznější popisy, ale podle mého to bylo naprosto vystihující a čtenář dostane přesně to, co potřebuje. Díky tomu, že je dílo napsané z Ellyina pohledu, nemá čtenář takovou možnost se rozhlížet na všechny strany a vidět do ostatních postav, o to ostřeji celá skutečnost působí. Je snadné nechat se vtáhnout do děje, vnímat atmosféru a cítit pachuť krve na patře.
Nic mi nepřišlo přehnané, ale naopak vylíčené přirozeně až na pár okamžiků, které autorka napsala účelově. Kdo si v dnešní době zapomíná mobil v autě, především, když ví, že po něm jde vrah? Znám takové, kteří si jej berou i na toaletu. Možná to mají v USA jinak, netuším, ale to byly jediné dvě části, které působily trochu uměle.

"Vždycky se kvůli tomu budu cítit špatně a pořád si budu přát, abych se mohla vrátit a rozhodnout se jinak." "Problém je, že vrátit se nemůžeš." Znělo skoro smutně.

Pokud hledáte erotický román, Seznam mrtvých jím rozhodně není. Ale přesto si romantické dušičky přijdou na své - spousta něžných doteků, polibků, sladkého a pozvolného získávání srdce si vás omotá kolem prstu a ucitíte ty správné motýlky v břiše. ,o)

Ten největší průlom samozřejmě je až ve finále celého příběhu, kdy je čtenář s padlou čelistí postaven před hotovou věc. Poslední část knihy mě natolik pohltila, že jsem nevnímala čas. Znovu a znovu jsem si přehrávala okamžiky. Byla jsem v šoku po odkrytí tajemství. Pravda byla tvrdá, smutná a posadila mě na zadek. Ano, stálo to za to!

"Myslíš, že je po všem?"

Seznam mrtvých je skvěle propracovaná kniha od začátku až do konce. Dynamický děj střídají klidnější okamžiky. Z nenadání vás může něco vyděsit, protože v téhle knize prostě nevíte, na čem jste a nebudete to tušit až do poslední věty. Myslím, že tenhle jedinečný thriller uspokojí všechny ženy, které touží po napětí (né trošce, ale pořádné dávce nefalšovaného a prvotřídního napětí), po romantice, po šokujících odhalení i promyšleném zločinu.

No, tak to je masakr. Vystihující, úžasná, nápaditá a tak lákavá, že prostě nemůžete odolat. Neskutečně moc se mi líbí, že pod přebalem je stejný motiv ve světlém, jako by ta krev prosákla až na samotnou vazbu knihy. To nemá chybu!

Ella se před pár měsíci rozešla se svým přítelem Gavinem. Na začátku nového školního roku se s kamarádkou Linds rozhodnou, že si poslední rok na střední škole užijí naplno. Ovšem cestou z večírku je Ella přepadena neznámým útočníkem a všechno se změní. Sedmnáctiletá studentka se ocitá v centru vyšetřování pokusu o vraždu, přesto se snaží vrátit do zaběhlých kolejí.

Ella nedokáže setřást pocit, že ji někdo sleduje. Když se začnou záhadně ztrácet její spolužačky a objevovat mrtvá těla, dívka začne podezírat i své nejbližší přátele, včetně pohledného trenéra sebeobrany Jensena. Navíc se zdá, že vraždy mají něco společného se starou nešťastnou událostí. V malém virginském městečku Ella náhle neví, komu může věřit.

Seznam mrtvých je napínavý thriller pro mládež protnutý romancí, něco jako filmový Vřískot namíchaný s autorčiným románem Neohlížej se.

Nakladatelství: Baronet
Žánr: New Adult, Thriller, Beletrie