Recenze: ČAS ZAPOMNĚNÍ (Sharon Guskin)

Hlubokomyslný a dojemný román nejen o reinkarnaci

"Máma. Nechce mě vidět. Zapomněla na mě. A já se snažím vrátit se sem ode dne, co jsem se narodil."

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia

Nakladatelství Ikar (Fb)

Chci zakoupit román Čas zapomnění

Ke knize ČAS ZAPOMNĚNÍ mě přivedla čirá zvědavost. Hlavní myšlenkou je reinkarnace, tedy převtělení posmrtné duše do nově narozeného člověka, přičemž si pamatuje množství informací a vzpomínek z předchozího života... Hloupé? Nemožné? Každý na to má svůj vlastní názor a pokud jste skeptici nejvyššího kalibru a reinkarnaci považujete za směšný výmysl, pak je naprosto jasné, že vás dílo zřejmě neoslní.

Já na tohle nemám přímo vyhraněný názor, a tak jsem byla opravdu zvědavá, jak si autorka povede. Odradí mě nebo mě dokonce přinutí věřit, že něco takového existuje? Nemyslím si, že by účelem této knihy bylo někoho přesvědčovat o upřímnosti či výmyslech daných osob, které si skutečně myslí, že byli těmi lidmi, kteří již nežijí. Ne, takhle na mě dílo nezaútočilo, ale rozhodně zapůsobilo a já mám neskutečnou radost, že vás o tom můžu spravit. :o)

Dílo je psané er-formou času minulého. Sharon Guskinová toho skvěle využila a mimo hlavní dva pohledy dala možnost se ke konci knihy vžít i do jiných postav. Já osobně jsem se od knihy nemohla odtrhnout, silně zapůsobila a zvědavost mě hnala kupředu s každou další stránkou. Silně napínavá četba skončila dříve, než jsem čekala, protože jsem knihu přečetla opravdu velmi rychle.

"Držela jste někdy synovi hlavu pod vodou tak dlouho, že omdlel?"

Pohledy se tedy střídají po kapitolách a my máme tak možnost seznámit se s Janie, která nám převypráví, jak se setkala s mužem, díky kterému se jí nakonec narodil Noem. (V tomhle mi věřte, anotace se plete.) V dalších kapitolách nás provází svým životem a starostí o svého malého Noa, zatímco doktor Jerome Anderson se potýká s něčím ještě obtížnějším...

Proč právě Jerome Anderson je druhým hrdinou? Jerry je psychiatr, který se po léta zabýval případy reinkarnace a snaží se vlastní studií pomoci dalším vědcům, aby mohli čerpat z jeho poznámek a řešit tyto případy. K němu nebyl život zrovna shovívavý, což se čtenář dozvídá postupně, a o to víc objevuje Jerryho povahu a jeho samotného.

Janie má svou práci a svého milovaného čtyřletého syna, který je jejím potěšením. Sama chápe, jak moc je Noem výjimečný a omlouvá to do té doby, dokud se dá. Jednou však nastává čas řešit jeho pláč a prosby, aby mohl domů za svou matkou...

Postavy na mě zapůsobily velmi přirozeným dojmem. Měla jsem pocit, že autorka prostě sepsala příběh, který se až přes svou neobvyklost a téma, klidně mohl odehrát. Nic nepřesahuje míru a vše je tak reálné, až má čtenář pocit, že je tento román podle skutečnosti...

Ty melodie se mu hlavou proháněly celé dny, zapadaly do sebe a oddělovaly se s precizností, které nikdo jiný než on nebyl schopný, a žádný člověk to nevěděl.

Čas zapomnění není sepsaný podle skutečné události, i když jak autorka sama říká, byla k němu inspirována doktorem Ianem Stevensonem a případy, které doktor Jim Tucker popsal ve své faktografické knize Život před životem (v originálu Life Before Life: Children´s Memories of Previous Lives).

Román jako bonus obsahuje úryvky z knih doktora Jima Tuckera a doktora K. S. Raváta s názvem Případ Šántí Déví. Ty jsou opravdu velmi silné, zajímavé a pro někoho možná i znepokojivé, protože jsou zřejmě sepsány podle vyprávění skutečných lidí.

Anotace vás informuje nejen o špatném jménu malého hrdiny Noema, ale také poslední věta prozrazuje podle mého až příliš. Kdyby jí nebylo, byla bych překvapená a nečekala, co se uprostřed knihy stane. Takhle, když jsem se s nimi ocitla přede dveřmi rodiny, jsem přesně věděla. Což je opravdu škoda, nevědomost v knihách je někdy až příliš sladká a nebo velmi trpká, když se povede prozradit ten správný moment.

"Ty mě nepoznáváš, Charlie?" "Ne," odpověděl Charlie. "Ne, nepoznávám tě."

Jak jste již zřejmě pochopili, tak děj se týká Noema, který se v noci budí s nočními můrami. Volá svou maminku - svou jinou maminku, s čímž si Janie neví rady a láme jí to srdce. A má příšerný strach z vody, což není žádný plochý nevysvětlený výmysl, ale má svůj účel. Takže zatímco krůček po krůčku s Janie postupujete a snažíte se vysvětlit nevysvětlitelné, naskakují informace a děj dotváří dokonalou strhující atmosféru a dynamičnost celé té děsivě upřímné eskapády.

Všechno má svůj důvod, což jsem od knihy očekávala. Sharon Guskin si opravdu dala záležet na tom, aby vše bylo nejen reálné a upřímné, ale také do puntíku sedělo. Propracovanost textu je poukázána také na promyšleném střídání jednotlivých pohledů. Kniha neobsahuje žádný text navíc, který by byl prakticky zbytečný nebo by nemluvil k tématu.

Jak už jsem říkala, tak myšlenka reinkarnace je sice prostoupená celou knihou, ale je to příběh a fakta, se kterými můžete naložit po svém. Nikdo vás nenutí, abyste tomu uvěřili. ,o) Poutavý příběh se samozřejmě zabývá i smrtí, která je všudypřítomná stejně jako život.

Třebaže se to může zdát těžko uvěřitelné, můžeme nalézt důkazy pro to, že posmrtný život je skutečností.

Obava, že kniha bude jen ždímat emoce, byla lichá. Ano, emoce samozřejmě působí, ale neměla jsem pocit, že jsou zbytečně přehnané. Prostě mi to přišlo vše reálné a způsob, jakým autorka situace sepsala, není schválně emotivní. Neuronila jsem ani jednu slzu, ale svíralo mě při čtení v hrudi (počítám, že každá maminka bude s Janie a Denise soucítit). Takže ano, mateřský cit je takřka hmatatelný, touha po životě, láska a zvláštní pouto... Dokonce i trocha té romantiky z počátku potěší.

Když vynechám reinkarnaci a mateřství, čeká vás ještě několik tvrdých úderů na solar. Nechci je tu vypisovat, protože bych prozradila klíčové momenty.

Konec knihy nebo spíše epilog už byl takový očekávaný. Na jednu stranu smutný, na druhou šťastný. Stále se nemohu rozhodnout. Nejdůležitější je, že vše, co mělo být vysvětleno, také vysvětleno bylo a to, co má být nezodpovězené otevřené zůstalo... Nechala nám naději, ale zahltila nás i obavou. Přesně tak, jak jsem si to v hloubi duše všichni přejeme.

Soustřeď se na lásku. Budeš v pořádku.

Co na knize může vadit? Na mě to sice působilo upřímně, ale na někoho už toho může být dost a knihu zaklapne s tím, že tohle je přehnané a autorka tam vložila všechny "tyhle věci" jen proto, aby zapůsobila a už se jich tam víc nevešlo. Věřte mi, znám knihy účelově napsané tak, aby čtenář ronil slzy. Měla jsem tu čest. Sharon Guskin mohla napsat ještě mnohem víc, aby své čtenáře dostala na kolena. Neudělala to a toho si cením.

Dílo se hodí spíše pro náročnější čtenáře. Pokud si myslíte, že autorka reinkarnaci pojala jako snůšku řečí a udělala podle ní příběh, pak budete zklamaní. Nejde o prostý a jednoduchý román, tato kniha není odpočinková, plně si získá vaši pozornost.

"Proč jsi mi ublížil, Pauly?" "Proč jsi mi ublížil, Pauly?""Proč jsi to udělal?"

Jak román zapůsobil na mě? Sama za sebe říkám, že je to opravdu dojemný příběh s dokonalým provedením. Je vidět, že si na všem dala záležet a já prakticky sama za sebe nemám, co bych vytkla. Upozorňuji, že nemám ráda reálné romány a tohle je hodně skutečné... Nezměnilo to můj pohled na svět, ale možná mi dílo dalo nový rozměr pár věcem a hlavně mě uspokojilo z hlediska mé zvědavosti. Zbožňuji takové nevysvětlitelné záhady a tady poprvé se mi autorka snažila nabídnout vysvětlení a nechala mě, ať si s tím poradím podle svého. Necpala mi žádný svůj názor a to se mi hodně líbí.

V případě, že vás téma reinkarnace zajímá nebo vás z různých důvodů láká, pak byste si tuto knihu rozhodně přečíst měli. Doporučila bych ji i všem, kteří chtějí číst o mateřské lásce nebo zkrátka touží po reálném a neobvyklém románu, který dokáže oslovit a zapůsobit díky své neotřelé myšlence.

Rozhodně přiláká oko čtenáře svou neobvyklostí, sálá z ní ten správný význam a mně oslovila na první pohled. Přebal je působivý, pod přebalem se skrývá sice krásná kresba, ale o to méně oslovující.

Strhující a dojemný román o naději, že je možné přemoci smrt, ztrátu a zapomnění. Noah je chytrý čtyřletý chlapec, ale přesto je z něj jeho maminka Janie zoufalá. Její syn tvrdí, že jeho matkou je někdo jiný, na svůj věk má nepochopitelně rozsáhlé znalosti a nevysvětlitelný strach z vody. Po řádce specialistů, kteří si s Noahem nevědí rady, se Janie nakonec rozhodne navštívit dr. Andersona, odborníka na reinkarnaci a život před životem. Doktor Anderson dokončuje na toto téma knihu a v Noahovi vidí poslední důležitý kousek skládačky. Pátrání je zavede až před dveře ženy, jejíž syn se už sedm let pohřešuje…

Nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2017
Žánr: Literatura světová