Recenze: JESTLI ODEJDEŠ... (Adele Parks)

Kvalitní román pro ženy, které chtějí víc...

Proč by se měl vrátit zrovna on, a ne Michael, Aubrey nebo kterýkoliv z těch stovek tisíců jiných mužů?

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Domino

Domino (Fb)

Chci zakoupit dílo Jestli odejdeš...

Jelikož mám moc ráda military žánr, chtěla jsem zkusit i válečný román s romantickými prvky. Netušila jsem, co očekávat a jak na mě kniha zapůsobí, když se děj odehrává v 19. století a já jsem přeci jen raději dnešní, ale... Autorka mě i přes mou počáteční obavu a nejistotu přesvědčila, že JESTLI ODEJDEŠ... je kvalitní román, který se mi zalíbí i oproti mému přesvědčení. Svým způsobem na mě zapůsobila víc, než jsem čekala a ráda bych vám ozřejmila, co je v tomto díle tak netypické a působivé. Možná si získá i vás. :o)

Styl psaní je lehce květnatý, zaujme svým vyprávěním a popisy. Já osobně jsem měla pocit, že je na mě trochu hutnější. Pár stránek jsem bojovala, než jsem se začetla. Ovšem dokáže navnadit, i když obsahuje více popisů než přímé řeči. Kniha je ve stylu er-formy v minulém čase. Adele Parks plně využívala možností, které tento styl nabízí a psala i různých pohledů, nezaměřovala se jen na hlavní hrdiny.

Jestli odejdeš... je rozdělená na části, které jsou nazvané podle roku a měsíce (od roku 1914 - 1916) a každý díl má samozřejmě své kapitoly, které se na přeskáčku týkají náležitostí Vivian a Howarda. Román obsahuje i množství dopisů v kurzívě, které děj vhodně doplňují.

Provdej se v žáru srpnovém, manžel ti bude milencem i přítelem.

Začátky pro mě byly těžké, jelikož nejsem zvyklá na tyto romány. A tak jsem byla trochu nejistá, když paní Fosterová se snažila pro svou dceru v rámci možností udělat to nejlepší a přišít k ní vhodného manžela. Jenže vše se nedaří tak, jak si lidé přejí - a to i v této knize, která dokázala překvapit nejen čtenáře, ale i samotné hrdiny. Oproti tomu Howard mě zasvěcoval do divadelních tajů, které byly více inspirující. Než se stane to, co očekáváte, budete ještě dlouho napínáni, ale nebojte, skýtá to spousta zajímavých postřehů i zvratů. :o)

Přímo před jeho očima se z obyčejných lidí stávali vojáci a králové, milenci a válečníci. Howard okamžitě poznal, že divadlo je bez hranic. Že je plné nekonečných možností.

Vivian mi zprvu nebyla sympatická. Připadala mi až příliš prostá, nedbala na vzdělání, ale hlavně se zajímala o vzhled a o to, jak ulovit nadsamce Nathaniela s pěknou tvářičkou, ale bez charakteru. Vivian zkrátka a dobře na svůj vývoj teprve čekala a v průběhu knihy také krásně dospěla.

Howard na mě působil trochu jako rebel, který si nic nedělá z toho, co by se mělo a snaží se být sám sebou i v dané době. Takový dobrodruh, který dokáže překvapit. Byl mnohem příjemnější a dospělejší, než jsem očekávala.

Postavy působí velmi upřímně a lidsky. Skutečně mi zapadaly do těch časů. Občas na mě zapůsobily jako figurky, ale to se mi na tom líbilo také, protože ta společnost mi přišla hodně manipulativní a hloupé zákazy a příkazy prostě vládly davu. Adele Parks nezapomněla přirozený vývoj svých postav, postupné změny chování i charakteru, které umně sepsala, mě víc než potěšily.

"Howie je výjimečný hoch." Věta pronesená s mateřskou pýchou.

Prostředí z 19. století se podle mého autorce povedlo víc než výstižně vylíčit, jelikož se zabývá i maličkostmi a poukazuje na to, jaké byly morální zásady, kultura i zajímavosti, které čtenáře o to více vtáhnou do čtení. Velmi oceňuji, že Adele Parks si dala natolik záležet, zjistila si informace a bylo vidět, že si s pečlivostí připravovala nejen příběh samotné hrdinky, ale i tu válečnou atmosféru, kterou dokázala nepřehnaně sepsat. Pokud by válce dala větší prostor, nejspíš by mě dílo lákalo víc, ale změnilo by to celkový pohled na tento román a myslím, že právě takhle je to vyvážené.
Ta zavedená nepsaná pravidla, kterými se lidé dříve řídili, mi přišla směšná a děsivá zároveň. Celá společnost působila velmi autenticky, emoce ze mě autorka dostala už od prvních stran, kdy jsem byla znechucená nebo protáčela oči. Natolik jsem se vžila, že jsem odfrkávala na hlas nebo mumlala poznámky na adresu hrdinů.

Ach, ty intriky! Tady láska není tak snadná, jako ve světech new adultek a erotických románů. V 19. století musíte být vděční za manžela, který má úroveň a peníze. Láska je pomíjívá, důležité je,  aby byla žena zaopatřena. V tomto románu je to zkrátka všechno složitější a o to lákavější. Nechte si zajít chuť, co se přímočaré lásky týče, tady vás přivítá vábivá zapeklitost

Erotické chvíle jsou fascinující. Tedy ne proto, že by byly divoké a s bičíkem, ale proto, že autorka vystihla intimitu dané doby a ukázala čtenářkám i neatraktivní a rozpačitý sex. Ale i romantické dušičky, toužící po kouzelném spojení, si rozhodně přijdou na své. ,o)

Jejich pohlavní styk byl konvenční, spořádaný, monotónní a banální.

Jak na mě román působil? Velmi surově a reálně, ale přitom mi dával s každou stránkou alespoň malou naději, že se povede lépe. Beznaděj se střídala s depravací, protože Vivian neprožívala zrovna svá nejlepší léta a moc se jí nedařilo. Howard na mě naopak působil vřelejším dojmem, s pocitem, že žije naplno a snaží se mít život ve svých rukou, jednat, i když není po jeho.

Čím víc jsem se blížila ke konci samotného děje, tím víc mě kniha utvrzovala v tom, že ačkoliv není přesně tím, co obvykle čtu, je promyšlená a dovede zapůsobit. Autorka svůj román vyzdvihla tím, jak se snažila nic neopomenout a dopřát čtenářům spousty zajímavých zážitků z oné doby. Tento tzv. návrat do minulosti pro mě byl skutečným zážitkem, i když jsem to vůbec neočekávala.

Co se nemusí líbit? Některé části mohou čtenářům připadat zdlouhavé, jelikož se Adele Parks pečlivě rozepisuje. Pro čtenáře, kteří s historickými romány začínají, nebude Jestli odejdeš... možná to pravé, protože budou asi toužit spíše po něčem jednodušším, což Jestli odejdeš... rozhodně není. ,o)

Svět armády, kde lidství trpělo pod vahou služby a cti, nebyl stvořený pro něj. Chápal, že většina vojáků, chlapců a mužů, kteří se zarážející sebejistotou a horlivostí spěchali do války zabíjet jiné, věřila, že dělají správnou věc, pokud se nad tím vůbec zamýšleli.

Tohle dílo je nejspíš spletitější než očekáváte, takže bych ho rozhodně doporučila čtenářkám, které touží po příbězích, jenž jsou propletené a celistvé. Pokud hledáte historický román, kde není vše jasné a toužíte po ději, který není jen procházkou růžovým sadem, pak je Jestli odejdeš... tím pravým pro vás.

Právě tento styl knižní obálky mě ke knize dostal. Je zvláštní, lehce pastelová a jemná i krutá zároveň. Já osobně už v ní teď vidím úplně všechno, ale za to možná může má představivost. Ilustrace se mi zkrátka moc líbí, i když působí jednoduše, jelikož je v ní mnohem víc.

Dokázal by ji milovat víc, než nenávidí válku? Jestli odejde, bude muset zabíjet, nebo bude sám zabit. Jestli zůstane, bude uvězněn a možná odsouzen k trestu smrti. Takto bezútěšné jsou možnosti volby, před kterými stojí talentovaný dramatik Howard Henderson. Nedokáže sdílet nadšení svých vrstevníků pro účast ve válce, nechce bojovat s neviditelným nepřítelem. Ví velice dobře, jak to na frontě chodí, a nechce se na tom sebeméně podílet. Když poslechne své srdce, bude zostuzena a opovrhována. Když se zachová podle společenských konvencí, bude v osamění odsouzena k bezbřehé nudě. Takovéto možnosti se nabízejí půvabné Vivian Fosterové. Právě se vdává, když vypukne válka, a její doposud odtažitý manžel se vmžiku mění v bojovného vlastence. Vivian zůstává sama na farmě v Derbyshire, bolestně odtržená od společenského života, z něhož se mohla dříve těšit... Lze v čase běsnící války nalézt krásu? Anebo přátelství Howarda a Vivian představuje jen zoufalý únik z dusivé bezvýchodnosti situace, v níž se oba ocitli? Odejdi do války a už nikdy nepohlédni své lásce do očí. Zachraň svého nepřítele. Anebo jdi k čertu. Správná volba jako by snad ani neexistovala...

Nakladatelství: Domino
Žánr: Literatura světová, Romány, Historie
Počet stran: 464