Recenze: NEZLOMNÝ (Laura Hillenbrand)


Silně emotivní příběh o lidské odvaze a touze po přežití


"Železo se musí kout, dokud je žhavé; vojáci se musí bít, dokud jsou čerství," pravilo jedno vojenské úsloví.


Tuto knihu podle mého není moc potřeba představovat, jelikož je opravdu známá a příběh hlavní hrdiny Louise podle mého musel obletět svět, protože jeho odvaha a pud sebezáchovy je nepřekonatelný. Román NEZLOMNÝ byl dokonce i zfilmovaný. Já jsem film ještě neviděla, ale jsem toho názoru, že nepřekoná knihu, která vás rozhodně nadchne a co víc... donutí k zamyšlení.

Styl psaní je zvláštní vypravování. Přímé řeči bylo méně, než jsem byla zvyklá. Jednoduché, ale podnětné, jelikož autorka využívá různé údaje z dob, o kterých mluví a tak je čtení autentičtější a působí opravdově. Mně to sice trochu dělalo problém, jelikož se lehce přeskakovalo a spolu s těmi daty jsem se občas lehce zapletla, jelikož nemám paměť na čísla a nemohla jsem se čtení věnovat soustavně a bez vyrušování, jak bych si přála, takže to mi také působilo obtíže. Ale v případě, že se ke knize posadíte, začtete se a soustředěně si budete knižní svět užívat, myslím, že vás žádné útrapy nečekají. ,o) Dílo je rozdělené na pět částí, které vždy obsahují určitý děj, ale přitom na sebe navazují.

V pití nacházel chvíle, kdy mohl všechno hodit za hlavu. Předtím pil, protože chtěl, ale teď pomalu a nevyhnutelně směřoval k tomu, že musel pít, protože alkohol potřeboval. 
Na začátku knihy (hned po předmluvě) poznáváme dvanáctiletého hrdinu. Lous Zamperini nás zavádí do doby, kdy byl Adolf Hitler ještě druhořadým politikem a obhájcem své nacistické strany. Do doby, která se tolik liší od té naší a snad proto jsem byla pevně ukotvena příběhem a hltala jsem slova, jelikož vše bylo tak jiné a poutavé. Otevíralo oči, přinášelo nové informace a oživovalo ty zanesené.



"Chtělo se mi křičet," napsal, "že tohle není fér!" 

Louis Zamperiny je vyvolený, alespoň mi tak přišel. Zažil neuvěřitelné dobrodružství, kterého jsem se mohla účastnit. Díky maličkostem a informacím o jeho rodině i jemu samotném jsem ho měla možnost poznat. Líbilo se mi, že byl sepsán jako muž, který se necítí jako superhrdina, ale je sám sebou a touží žít... Jeho pud sebezáchovy jsem zbožňovala.

Hrdinové jsou uvěřitelní, ale někdy je z toho vyprávění těžké je poznat. Jsou jako milníky, které cestou životem každý má ve svých přátelích nebo tzv. pocestných. A tady jsou postavy podobné, jako ve skutečném životě vás a Louise doprovází skrze nebezpečí a najednou jsou pryč. Bylo to přirozené, bylo to upřímné. Bylo to jako v životě.

V duchu se mohl potulovat kdekoliv a zjistil, že jeho mysl je jasná a rychlá, jeho představivost bez hranic. 

Připravte se, že autorka své dílo opravdu propracovala a dá se říct, že do sebemenších detailů, co se týče především života daného hrdiny. Nezlomný neobsahuje jen činy, fakta a informace, ale také vzpomínky a emoce samotného Louise. 

Já jsem rozhodně ocenila, že mezi tu surovou realitu dokázala i s lehkostí a přirozeností zanést lidství (ač povětšinou na samotném pokraji) a i humor, který působil jako životabudič pro mysl hrdinů, ale i samotného čtenáře. Prostě ukázala život, vzpomínky a tím odkryla skutečný smysl knihy.

Upřímně vykreslená atmosféra válečného prostředí byla až děsivě upřímná. Surová a přirozená, přesně tak, jak jsem si představovala. Rozhodně je tento román emotivní, někde to možná trochu zavání větší srdceryvností, ale ne každý to bude vnímat stejně.  

Tento příběh je sepsán podle skutečné události - podle hrdiny, který opravdu existoval. Co všechno si autorka musela domyslet a co si dohledala nebo nechala převyprávět nemohu říct. Na mě ne všechno působilo upřímně a přirozeně, ale ti, kteří se zajímají o životní dramata více na to budou mít svůj vlastní názor. Neměla jsem pocit, že by se něco zvláštně vymykalo nebo působilo neuvěřitelně. Je pravda, že Louise měl tedy rozhodně z pekla štěstí, ale já vím, že takoví lidé, kteří vyváznou ze smrtelného náručí, skutečně existují. 

Fotografie jsou pro tuto knihu obrovským přínosem, protože pokud čtenář nechce namáhat svou představivost, předloží mu vše na stříbrném podnose. Jsou působivé a hlavně osobité a autentické. Jako bych si na život Louse mohla opravdu sáhnout a tím víc pro mě existoval.

Tady, unášení v takřka naprostém tichu, bez jakýchkoliv pachů kromě toho, který vydával člun, bez chutí, jež by jejich jazyk mohl ochutnat, bez ničeho, co by se pohybovalo, kromě žraločích ploutví pomalu brázdících hladinu, bez ničeho, na co by mohli upřít zrak, kromě vody a enbe, v neměnném a neporušeném čase se jeho mysl osvobodila od veškeré zátěže, kterou představovala civilizace. 

Co vám může nevyhovovat? Někdo může popisy vnímat jako zdlouhavé, i když jsou bezesporu skvěle sepsány. Čtenář se může cítit zahlcený velkým množstvím informací - některé jsou pro děj důležitější, jiné bych brala spíše jako bonus pro ty, kteří touží vědět víc. Pokud vás válečná literatura neláká, pak určitě nebudete nadšení z válečných popisů, ve kterých se autorka prakticky nevyhýbala ničemu. Může to na vás působit dojmem, že se některé části děje opakují nebo se nic neděje, protože válka není vždy akční, ale to neznamená, že je o to méně děsivá a bolestivá.

Blížil se k cílové čáře předposledního kola, oči upřené na blyštivou hlavu napomádovaného běžce, který byl o mnoho metrů před ním. 



Kniha je podle mého víc než propracovaný životním příběhem, ale... Něco na mě bylo rozepsané víc, než bych chtěla. Popisy byly poutavé, ale občas jsem toužila po prostším ději, protože během čtení jsem se cítila trochu zahlcená. Pro mě byl trochu problém navyknout si na neobvyklý styl, ale upřímně... Louisovi jsem jeho příběh uvěřila a prožila ho s ním i přesto. zírala jsem, jakou nespoutanost a překvapení jeho osud skrýval. Čím vším se musel probojovat a jaké těžké chvíle zažíval. 

Ófuna představovala divadlo krutosti, kde byla otázka přežití stále otevřená a smrt nebyla ničím neobvyklým. 

Po dočtení jsem objevila, že autorka podle všeho na knize pracovala celých sedm let, což je opravdu působivé a za mě rozhodně mohu říct, že se to vyplatilo, jelikož nemám pocit, že by na něco opomněla. Snažila se vystihnout nejen děj, ale i charakter daného hrdiny a vetkat jej mezi řádky. 

Zajímavostí je, že kniha má v ČR již páté vydání, přičemž předchozí díly byly nazvány Nezlomený a až vydání roku 2015 získalo svůj originální název Nezlomný, který mně se ke knize hodí více. :o) Čtyři vydání mělo na starosti právě nakladatelství Jota. - I z této informace si můžete udělat úsudek, jak moc je román populární a ceněný. ,o) 

NEZLOMNÝ je kniha pro každého, kdo chce mít naději, že i po těžkých chvílích může vysvitnout slunce. Rozhodně to není čtení pro citlivé povahy, ale pokud se přes to přenesete, zažijete něco, co je neskutečné a přesto se svým způsobem stalo. 



Knižní obálka: 
Tato filmová obálka se mi líbí. Je velmi autentická, ale mně osobně si získala ilustrace na pevné vazbě hned pod přebalem, která je z obou stran. Na mračně modrém pozadí jsou odrazy Luisovi osobnosti a právě to pro mě mělo největší cenu a kouzlo.




Anotace:
Na začátku byl malý kluk rostoucí pro polepšovnu – Louis Zamperini, syn italských emigrantů. Naštěstí ho uchvátilo běhání. Z rváče a zlodějíčka se stal nadějný běžec, který to roku 1936 dotáhl až na olympiádu v Berlíně. Zdálo se, že Louise čeká hvězdná kariéra vrcholového sportovce, jeho plány však překazila válka.

Narukoval k americkému letectvu a jako bombometčík absolvoval mnoho úspěšných letů, než se jednoho osudného květnového dne roku 1943 jeho letoun zřítil do Tichého oceánu. Z deseti členů osádky se zachránili jen tři a přes čtyřicet dnů bojovali o přežití v malém člunu uprostřed nekonečné vodní plochy. Jen díky obrovské houževnatosti a schopnosti poradit si ve zdánlivě beznadějných situacích dokázal Louis překonat kruté strádání, hlad a žízeň, věčné útoky žraloků i ostřelování z nepřátelského bombardéru. Netušil, že ještě horší chvíle ho teprve čekají. Když konečně spatřili pevninu, padli do zajetí Japonců.

Dva roky prožil v japonských zajateckých táborech, trýzněn hladem, otrockou prací i nelidskými dozorci. Přežil i zajetí, ale z války se vrátil zraněný na těle i na duchu. Muka válečných vzpomínek a nenávisti byla tak strašlivá, že svůj vztek začal utápět v alkoholu. Přece jen se však dokázal vzchopit a najít cestu k odpuštění.

Laura Hillenbrandová vtělila do Zamperiniho románové biografie kus válečné historie. Podařilo se jí z historických faktů vytvořit nádherný dobrodružný příběh, jenž podává mimořádné svědectví o nezlomnosti lidského ducha.

Režie se ujala známá hollywoodská herečka a držitelka Oscara, Angelina Jolie. Scénář k filmu napsali bratři Coenové. 

Nakladatelství: Jota
Rok vydání: 2015
Žánr: Literatura světová, Literatura faktu, Válečné romány
Počet stran: 436
Vazba: Pevná s přebalem



Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.