Recenze: NEDEJ SE (Rainbow Rowell)

Fantasy příběh plný kouzel a katastrof

S jedním přijde zkáza, s druhým jeho pád, ať žezla se chopí moc nad všechny moci, a ráčí nás zachovat.


Za vánoční dárek děkuji své sokyni mezi řádky - Sue Wish! 


Po přečtení Fangirl jsem byla zklamaná a rozhozená. Tušila jsem, že mi Nedej se nedá to, co očekávám a nakonec jsem byla víc než překvapená. Přijde mi, jako by oba romány psal někdo jiný. Jelikož Fangirl jako předvoj Nedej se je spíše povrchní a prostá, tak naopak Nedej se hýří nápaditostí a humorem. 

I přesto, jak špatně román Fangirl hodnotím, jsem ráda, že jsem si ho přečetla před samotným Nedej se. Bylo to jako bonus, díky úryvkům jsem měla možnost Simona Snowa a jeho soka Basiltona lépe poznat. Tím pádem jsem si nepřipadala tolik ztracená a měla jsem pocit, že přece jen jsem i něco málo z těch předchozích sedmi dílů od samotné fiktivní autorky Gemmy T. Leslieové četla... :o))

Styl psaní pro mě byl překvapením, protože román tvořilo velké množství pohledů různých postav, ale všechny v ich-formě. Bylo to zvláštní, ale poutavé. Setkáváme se tedy s pohledy Simona, Penelopy, Baze, Lucy, Mága, Agáty, Fiony, Nikodémuse a Ebb. 

"Ty jsi ku*va chodící pohroma, Simone Snowe. Větší tragik bys nemohl být, ani kdybys chtěl." 

Román Nedej se se chová jako osmé pokračování fiktivní série Simon Snow od fiktivní autorky Gemmy T. Lesliové. Ovšem tento osmý díl nenapsala autorka, ale naopak autorka fanfiction - Magicath. Možná se v tom trochu zamotáváte a nejsnadnější cestou, jak se v tom všem vyznat je přečíst si Fangirl, která pojednává o Magicath a jejím vymyšleném světě...

Simon Snow je běžný a nevýrazný chlapec... no, prakticky již muž, který bojuje s kouzly více, než by kdo čekal. Není pro něj snadné je používat a tak namísto hůlky, která je díky němu pro okolí nebezpečným předmětem číslo jedna, využívá raději svůj meč. Nebojí se ho použít v žádné situaci a raději jedná, než by nad vším zdlouhavě přemýšlel. V hlavě mu leží jeho největší a nejděsivější nepřítel, Tyrannus Basilton Pilch, který ho přivádí k šílenství! 

"Jestli jsem mu vzal magii? Ne. Já nikomu nic neberu. Jsem jen to, co zůstane po tobě, když skončíš." 

Simon Snow byl opravdu povedený hlavní hrdina. Takový netypický a zvláštní, jelikož on opravdu není výjimečný tím způsobem, jakým to očekáváte. Žádný mistr světa nebo profesionální kouzelník, spíš jsem ho viděla jako hříčku přírody, se kterou je bezmezná legrace. 

Tyrannus Basilton Pilch neboli Baz je hrdina, kterého jsem si velmi oblíbila. Je poklidný, natolik, že nedává najevo emoce - pouze ironii a ostrý sarkasmus. Vždy je na úrovni a nebojí se na katastrofu tvářit jako by to bylo méně zajímavé než jeho ovesná kaše. Má své tajemství, děsivé a temné tajemství, které musí skrývat, ale postupem času vychází najevo a šokuje... 

Postavy byly podle mého velmi dobře propracované. Autorka do nich vložila spousty rozdílnosti a díky tomu působí neotřele a hlavně živě. Mně osobně některé postavy přišly přímo vlezlé a manipulativní, přestože jinak to byly dobré duše. Líbilo se mi, že hrdinové nebyli černobílí - nikdo nebyl dobrý nebo zlý. Všichni měli v sobě něco víc a tak bylo potřeba je také brát.

"Ovládám magii tak, jak ty to nikdy umět nebudeš. Mám vědomosti... zkušenosti... S tvou mocí smetu Pletichu z povrchu země. Jednou provždy urovnám ty věčné spory - konečně završím, co jsem začal." 

Před otevřením knihy jsem si kladla otázku: Jak moc je Nedej se podobné Harrymu Potterovi? Mohu vás uklidnit, že kniha podle mého nepůsobí jako špatný opis, ale naopak velmi vtipná a nápaditá parodie. Miluji parodie, takže jsem si čtení víc než užila a překvapilo mě, jak zajímavě dokázala využít informací a promyšleností spisovatelky Rowlingové a zasadit je do svého příběhu, otočit je a dát jim vlastní nápad a styl. 

Od prvních stránek jsem se smála. Důvtipný humor mě překvapil víc, než si dokážete představit. Netušila jsem, že autorka dokáže sepsat atraktivně věci, které jsou vlastně o ničem, ale ona z nich udělala něco víc. Podává je čtenáři jako by šlo o běžnou věc a přitom je to tak promyšleně vtipné, až si mě tím získala. Nečekaně. Na mě působila nejvtipnější první část, později už se do knihy vrývalo spíše napětí, takže jsem humor až tolik nevnímala.
Důmyslné kouzelné formule na čtenáře zapůsobí především díky českému překladu, který do nich vložil tu správnou českou osobitost a tím tak pobavil. 

Překvapilo mě, že kniha je promyšlená a to celkem originálním způsobem, který jsem neočekávala. Fangirl mi přišla natolik prostoduchá, že jsem se tak trochu děsila, že Nedej se bude jen snůška fantasy faktů a gay polibků spletená dohromady, ale autorka se snažila vysvětlit vše podstatné a dokonce knihu zakončila velmi půvabným způsobem. 

Proč jsem do tohoto díla šla? Především kvůli homosexuálnímu vztahu, který se Rainbow Rowell podařilo velmi vhodně a osobitě popsat. Ten sice není hlavní v tomto románu, ale mě to nalákalo, jelikož takové knihy přímo vyhledávám. Pokud vám gay láska vadí, neměli byste se do Nedej se vůbec pouštět. 

Sice neobsahuje erotické scény, ale dočkáte se emocí, láskyplných slov, doteků a polibků. Nemyslím si, že by se erotika do této knihy hodila. Autorce se podařilo vystihnout tuhle stránku knihy jako velký bonus, ale zároveň tím nezahltit děj, ve kterém jde přece jen o něco jiného. ,o) 

Fantazii se meze nekladou - tedy, neřekla bych, že autorka nějak ozvláštně využívala své představivosti, ale bylo to opravdu nápadité a snažila se originálně ztvárnit svou myšlenku. Povedlo se jí to. Dokázala propracovat a různě promyslet děj, stmelit ho, aby působil přirozeně v rámci fantasy žánru. 

Závěr je dynamický a napínavý. Čtenáři, kteří přemýšlí dopředu, kují pikle spolu s autorkou a chtějí být o krok napřed určitě tuší, jakým směrem se konečné řešení celého tragického problému magického světa ubírá. Pro někoho to bude velké překvapení, já to tušila a oceňuji, že si s celou knihou dala Rainbow Rowell takovou práci.

Co má vůbec za lubem? Vypadá, jako by ho drželi v nějakém americkém vězení pro teroristy. 

Co se na knize čtenářům nemusí líbit? Rozhodně zbytečné texty. Velké množství je zkrátka navíc a vůbec není důležité. Je to spíše taková ta růžová vata okolo. Pro někoho to znamená celistvý děj a pro jiného spousta okecávání a možná i přeskakování kapitol, protože čeho je moc, toho je příliš. 
Pozor na vulgární slova. Mně osobně překvapilo, že je kniha obsahuje. Jelikož se mi to k hrdinům víc než hodilo, byla jsem ráda, že z českého překladu nebyla vynechána.
Pokud vám nevadí gay literatura, parodie, tak myslím, že kniha vás naláká a rozhodně zapůsobí.

"Jsi idiot, Snowe!" 

Nedej se je svým způsobem velmi neobvyklé dílo, které se hodí i jako odpočinková četba pro náročnější čtenáře, jelikož je dosti zamotané a je potřeba se nad knihou zamyslet a pochopit její zákonitosti. (I to může být kámen úrazu pro čtenáře, kteří si chtějí u knihy prostě jen oddechnout.)


Knižní obálka: 
Jelikož na ní jsou mužské profily, nevidím v tom problém. Je to nápadité a zajímavé, ale ne  zbytečně, aby knižní obálka nezastírala děj.




Anotace: 
Nedej se je příběh duchařský, milostný i detektivní. Je v něm přesně tolik líbání a povídání, kolik v knížkách Rainbow Rowellové čekáte – ale mnohem, mnohem víc nestvůr.
Staletá proroctví předpověděla příchod Největšího mága, který díky své obrovské moci zachrání kouzelnický svět před ničivým zlem.
Smůla je, že Simon Snow je nejhorší Vyvolený, jakého kdy kdo vyvolil. Svými kouzly většinou nadělá víc škody než užitku, a tak se radši ohání mečem a čarování nechává na své nejlepší kamarádce. Svět, který má zachránit, nad ním ohrnuje nos. A v boji s tajemným Zlořádem Pletichou se Simon za posledních sedm let taky moc nevyznamenal…
Teď ho čeká poslední rok na Watfordské škole magických umění – možná taky poslední rok jeho života – a on si ho nenechá zkazit ani tím, že mu jeho příšerný, zákeřný, nafoukaný upírský spolubydlící Baz nejspíš přebral holku.
Jenomže Baz udělal něco ještě záludnějšího. Beze stopy zmizel. A Simon nebude mít klid, dokud téhle záhadě nepřijde na kloub.

Nakladatelství: Yoli
Rok vydání: 2015
Žánr: Sci-fi a fantasy
Počet stran: 496
Vazba: brožovaná


Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.