Recenze: PÁTÁ VLNA (Rick Yancey)

Dystopický akční román, který je návykový! 

Protože pokud jsem poslední, pak já jsem lidstvo. A jestli je tohle poslední válka lidstva, potom já jsem bojiště. 



K románu PÁTÁ VLNA jsem se dostala přes blogerské skupiny, kde se o ní v roce 2016 hodně mluvilo. Každý ji chválil a tudíž má dílo také velmi dobré hodnocení. Já mám knihy z Baronetu velmi ráda, protože mi jsou šité na míru, ale u Páté vlny jsem si nebyla jistá. 

Nejsem ten typ, co by vyhledával knihy o mimozemské invazi. Četla jsem dvě a Pátá vlna byla třetí a pokud mohu říci, tak mi absolutně padla do noty. A skutečně mi dala to, co jsem v danou chvíli potřebovala. Odtrhla mě od atmosféry Vánoc, od nesnadné reality a nechala mě, ať se v tom plácám po svém. A zatímco mi po zádech stékal pot, bojovala jsem o život plna adrenalinu, jsem se někdy mezi těmi kupícími se neživými těly a hořícími městy zamilovala... 

Styl psaní je zvláštní. Chvíli jsem měla potíže, než jsem si na něj zvykla, jelikož mi přišel lehce takový sekaný, protože autoři mají svůj typicky surový pohled na svět. Někdy lehce, jindy natvrdo. Tady byl autor něco mezi tím a mně to po osmdesáté stránce začalo vyhovovat nebo jsem si toho nejspíš přestala všímat, protože jsem nečetla, ale příběh doslova žila. Čtenář se velmi rychle propadne do děje především díky tomu, že autor promlouvá ke svým čtenářům, jako by bylo jeho obecenstvem. Zapojuje je do svých dobrodružství. Někomu ten styl může vadit, jiný si na něj bude muset zvyknout jako já a dalšímu naprosto sedne. 

Ocitáme se v přítomnosti propletené vzpomínkami (kupodivu jsem se ani neztrácela, i když to bylo na hraně). Vší tou hrůzou, smrtí a mimozemskými útoky nás provádí Cassie. 

Velké plus vidím v tom, že můžeme na svět, který Rick Yancey vymyslel, nahlížet díky pohledům z několika úhlů. Styl psaní je sice v ich-formě, ale autor dal prostor nejen Cassie, ale i dalším. Chlapci, který je pro ostatní Nuget. Vojákovi, kterému říkají Zombie. A muži, který žije osamělým životem. 

Jsem žralok, který snil o tom, že je muž...

Cassie byla normální dívka, která platonicky zbožňovala jednoho fotbalistu a snila o něm. A pak se to všechno zničilo, když přiletěla mateřská loď. Její život se otočil o tři sta šedesát stupňů a ona nemůže nikomu důvěřovat. Musí se spoléhat jen sama na sebe a najít svého brášku, kterému slíbila, že ho neopustí. 

Zombie byl běžným klukem. Měl rád svou rodinu, život a flirtoval s holkama. To se však změnilo, když ho třetí vlna málem zabila. Dostal se z toho, přežil nákazu a teď má nové poslání jménem pomsta. 

Postavy jsou hodně živé. Měla jsem pocit, že jsou lidští natolik, že bych si s nimi mohla popovídat. Dělaly chyby a myslely jako lidé, až jsem někdy u knihy nadávala a zoufala si, jak to vyřešíme. Vžila jsem se do nich natolik, že se staly po dobu čtení mou součástní - žádné já, jen bojující my.

"Všechno jsem to chápal špatně," pokračuje. "Než jsem tě našel, domníval jsem se,  že jediný způsob, jak pokračovat, je nalézt něco, co ti dá důvod žít. Ale tak to není. Abys mohl pokračovat, musíš nalézt něco, pro co jsi ochotný zemřít." 

U této knihy je problém, že nemohu vlastně vůbec nic prozradit, jelikož je vše krásně napojené a promyšlené. Takže když řeknu jméno Nugeta, už každý bude vědět, o koho jde a to právě nesmím, protože i pro mě to bylo překvapení, i když jsem to tušila. 

Zombie mě dostal, tedy překvapil v největší míře a opravdu jsem měla radost, že je to ten daný člověk, protože to mělo ještě větší náboj. 

U dalšího hrdiny jsem si také nebyla jistá. Čtenář se orientuje pouze podle vlastních instinktů, přesně jako hrdinové, a pracuje s informacemi, které vědí také postavy. Je to jako hra. Přemýšlíte, dedukujete. V jednu chvíli si myslíte, že je to tohle a ve druhé už víte, že je to tamto a nakonec se ukáže pravda a vy zjistíte, že to bylo vlastně něco úplně jiného. To jsem na knize obdivovala. 

Ten způsob, jakým autor dokázal své čtenáře držet v napětí a ukazovat jim pravdu pokaždé z jiné strany a pak, když ta mozaika zapadla do sebe, se teprve věšina vysvětlí a já zůstala oněmělá. 

Propracovaný a promyšlený svět nepostrádá ani velmi silné emoce a dokonce ani romantiku, ve kterou jsem doufala. Ano, právě z toho důvodu jsem si celou trilogii zakoupila, jelikož jsem doufala v dobrodružný příběh s lehkým románkem. Žádné nahé zadky (vlastně jeden tam byl) a sténání (i když nějaké to povzdychnutí taky uslyšíte), divoké líbání (spíše něžné a bezmocné polibky). Zkrátka příběh bez erotiky, ale za to s nápaditým romantickým vztahem, kterému se ani vztah říkat nedá, ale za to si vás získá a rozbuší srdíčko. Pro romantické dušičky, které touží po troše adrenalinu, smrti a násilí mezi doteky něhy, jako dělané. ,o)

Překvapilo mě, že se autor zaměřil i na vojenství a hned předvedl vojáky v plné zbroji. S výcvikem, který by mi sedřel kůži z těla - dynamickým, brutálním a plný drsné šikany. Já mám military moc ráda, na mě to zapůsobilo. Pokud ale vojenství nemusíte, tak další části jsou zas jiné. 

"Jsi lidská hlína," šeptá mi Vosh divoce do ucha, "a já jsem Michelangelo. Jsem mistr stavitel a ty budeš můj mistrovský kousek." 

Cassie zažívá svůj dystopický příběh v příšeří nehostiné krajiny, kdy se snaží vyhýbat všemu, co by ji mohlo zabít. Získává informace a zažívá něco, co by nikdy neočekávala... Tento příběh je možná méně nápaditý, jelikož je trochu ohraný. Krajinou putuje každý druhý hrdina z dystopických románů, ale musím uznat, že díky těm vzpomínkám a propletenosti mi to nijak nevadilo a přišlo mi to sepsané s jiskrou. 

Když se na to zadívám objektivně, tak autor možná neměl nejoriginálnější nápad, ale dokázal jej zpracovat tak neuvěřitelně, kreativně a promyšleně, že v tom se skrývá právě ten poklad. Se vším, co do knihy vložil, se obehraný námět proměňuje v kvalitní dílo, které má své kouzlo a dokáže víc než překvapit. 

Stále čekám, jestli se do konce trilogie některé věci vysvětlí - já doufám, že ano, jelikož má autor našlápnuto skvěle. A konec, ačkoliv je famózní a opravdu nabušený adrenalinem, po zamyšlení trochu nedává smysl. Nad tím budu ještě hloubat a doufat, že mi tedy něco uniklo.

"Zemřeš. Zemřeš a ani já, ani ty, ani nikdo další s tím nic neudělá. Ty, já, všichni přeživší na téhle planetě zemřeme a uvolníme jim cestu." 

Celkově hodnotím román víc než kladně, jelikož jej pozvedají i velmi zajímavé citáty. Dokonce i humor čtenáře potěší, i když v tomto sci-fi a fantasy thrilleru jde spíše o napětí. 

Mimo toho stylu psaní si myslím, že by čtenářům mohly vadit i některé brutální situace a velké množství mrtvol, jelikož likvadace světa se bez toho samozřejmě neobejde. Pokud ale nejste přecitlivělí čtenáři a chcete dobrodružství, při kterém vás chytí paranoia a nebudete věřit ani sami sobě, pak je Pátá vlna tím pravým! 

Upřímně, nebylo snadné sepsat tuto recenzi, protože jsem se honem honem chtěla pustit do druhého dílu této trilogie. Ale nemohla jsem, dokud jsem ji nesepsala. Je to návykové. :o))

Komu bych dílo doporučila? Myslím, že pokud máte rádi dystopie, tak je Pátá vlna skvělou volbou. Samozřejmě kvůli té romantice to nejspíš potěší především čtenářky, ale myslím, že i čtenář by si přišel na své. 


Knižní obálka: 
Česká knižní obálka je téměř stejná jako originál. Tady není moc, co líčit, jelikož zkrátka čtenář vidí potemnělý les, za kterým svítá slunce. Dalo by se to brát i jako metaforu, ale na mě to příliš nepůsobí.



Po první vlně zůstala pouze tma. Druhé vlně unikli jen ti šťastnější. A třetí vlnu přežili ti, kterým štěstí uniklo. Po čtvrté vlně platí jediné pravidlo: nevěř nikomu.
Teď se blíží vlna pátá a po opuštěné dálnici prchá Cassie před Jinými, bytostmi, které jako lidé pouze vypadají. Jiní se potulují krajinou a zabíjejí na potkání; rozprášili poslední přeživší pozemšťany. Cassie věří tomu, že kdo zůstane sám, ten přežije. Pak se však setká s okouzlujícím a tajemným Evanem Walkerem, jenž je možná jedinou Cassiinou nadějí na záchranu jejího bratra – nebo dokonce jí samotné. Cassie si musí vybrat: mezi důvěrou a beznadějí, mezi vzdorem a kapitulací, mezi životem a smrtí. Vzdát se, nebo se sebrat a jít dál.

Nakladatelství: Baronet
Rok vydání: 2013
Žánr: Romány, Sci-fi a fantasy
Počet stran: 448
Vazba: pevná s přebalem



Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.