Recenze: NĚCO VÍC (Patrick Ness)

Brilantní pointa v neotřelém a strhujícím románu!

"Neměli jste někdy pocit, že tady musí bejt něco víc? Že musí existovat něco víc, někde tam venku, něco skoro na dosah, ale kdyby se vám povedlo na to dosáhnout..." (Str. 231)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart
Slovart (Fb)

Chci zakoupit román Něco víc!

Nic neprozrazující lákavá anotace této knihy osloví nejednoho čtenáře, ale bude na tom stejně i příběh? Patrik Ness je autor, který píše opravdu neobyčejná díla, která ovšem nemusí padnout do noty všem čtenářům. Někteří budou jeho knižní světy zbožňovat a opěvovat, jiní nepochopí, co na nich druzí vidí...

Vtip je v tom, že čtenář se musí umět dívat skrze knihu. Vidět i její okolí a všechna ta písmena, která se do díla nedostala, ačkoliv k ní patří. Hledat tu nejkrásnější a nejbolestivější pointu, která všechno vysvětlí. A stejné je to i s Něco víc. Jelikož Ness je má krevní skupina, očekávala jsem od něj něco takového, ale nikdy by mě nenapadlo, že mi dá něco víc...

Styl psaní je opět zvláštní, jak to u děl tohoto autora bývá. Patrick Ness má ve svých knihách lehký nádech abstrakce, dokáže surově a úderně líčit atmosféru a přitom ji zahalit do měkkého pláště tajemství. V er-formě se snaží okouzlit své čtenáře prostřednictvím hlavního hrdiny Setha, u nějž líčí nejen jakousi přítomnost, ale i vzpomínky. Kapitoly jsou většinou středně až středně dlouhé a velmi čtivé. Dílo je celkem rozdělené na čtyři části, které bezpečně poznáte podle zvláštních ilustrací na dvoustránce.

Způsobil jsem to já? uvažuje a pevněji semkne paže kolem těla. Přivolal jsem ten déšť? Udělal jsem tohle místo ještě hrůznějším? (Str. 62)

Prolog nás zavede k mladíkovi, který se topí a umírá v rozbouřených vlnách. Po své smrti však znovu objevuje něco, co by nikdy nečekal... Víc vám k ději bohužel říct nemohu, protože bych toho prozradila zbytečně moc.

"Prosím tě, netvrď mi, že to není pravda. Nedělej to. Než se to všechno posere, prosím, nepředstírej, že to nebylo skutečný." (Str. 164)

Hlavní hrdina Seth je mladík, který na svých bedrech táhne životem velmi těžké a bolestné břemeno. Zavinil něco hrůzného a vyčítá si to. Ani si neuvědomuje, jak moc se od té doby změnil. Sám sebe najde až teprve v místě, o kterém netuší, co vlastně znamená...

Hrdinové působí velmi reálně a každý má něco, co z něj dělá lidskou bytost skutečného světa. I ty titěrné bolístky, které jim autor dal, je dělají pro čtenáře živější, než by kdo tušil. U Patricka Nesse určitě oceníte, že jeho postavy nejsou pouze doplňkem knihy, ale skutečně mají nějaký důvod a s nějakým oduševnělým problémem se potýkají

Poznej sám sebe, pomyslí si když proplachtí kolem svého domu. A jdi do toho. (Str.. 273)

Nejdůležitější pro tuto knihu je objevit pointu, kterou do ní autor schoval. Bez ní jeho příběh ztrácí smysl a čtenář ho jen převrací v dlaních a snaží se nalézt to, co mu uniká. Já sama jsem měla problém tohle dílo uchopit a přijít na to hlavní. Do té doby jsem si vážně lámala hlavu a byla jsem nešťastná, nedávalo to smysl a já dohledávala, jestli náhodou nebude mít Něco víc pokračování, protože takhle to přece jen nejde. A pak mi Wish napověděla a mně to všechno došlo!

Začnu tedy od konce, který vlastně koncem není a spoustu lidí to možná rozčaruje a někteří si nebudou vědět rady. Jiní na to přijdou a teprve potom jim dojde, že přesně tohle je to správné ukončení knihy a že jinak to prostě nejde, protože by to nedávalo smysl. Opravdu je hodně nutné přemýšlet o tom, co je vlastně pointou knihy a teprve potom všechno zapadne do těch správných kolejí, vyrojené otázky zmizí a zůstane jen ticho a mír. Znovu mě dojal a teprve po pochopení se kniha stala tím, čím má být. Hodnotným dílem, kde vůbec nejde o to nebo tamto, ale o smysl.

V anotaci je kniha přirovnávána k filozofickému románu a temnému thrilleru, s čímž rozhodně souhlasím, ale dodala bych, že také obsahuje psychologii, kdy se snaží postavy sžít s fakty, které nejsou zrovna jednoduché a přemýšlet nad nimi. Mnohé jistě překvapí, jak silné a zajímavé prvky do nich vložil. Dočtete se dokonce i pár zvěrstev, které někoho mohou připravit o dech. Na mě rozhodně nepůsobilo přehnaně ani zbytečným srdceryvným dojmem, brala jsem to jako součást života, který Ness promyšleně sepsal. Pokud nemáte rádi násilí, budete asi nepříjemně zaskočení, ale rozhodně vás to neodradí.

Emoce dílo samozřejmě obohacují. Věřte mi, že budete deprivovaní, zoufalí, natěšení i zamilovaní. Pocítíte lásku tak silně, jako by vás právě objala milovaná osoba. Ale nejvýraznější budou negativní pocity a zmatenost, protože budete prožívat Sethovu nelehkou pouť. A ta za to rozhodně stojí!

Román jsem doslova zhltla. Hlavně z toho důvodu, že jsem teď už věděla, co od autora očekávat. Strhující a fascinující děj plný záhad a napětí nikoho nenechá, aby knihu jen tak odložil. Strhující a fascinující děj plný záhad a napětí nikoho nenechá, aby knihu jen tak odložil.

Děj se odehrává v místě, které vlastně nemohu popsat... Ale prakticky je část děje v Anglii a další v Americe, v malém městečku Halfmarket, kde Seth prožívá dobrodružství, lásky i nesnáze se svými přáteli. Čtenář je poznává formou vzpomínek, které někomu mohou z počátku pomoci vyrovnat se s absencí dalších postav. Texty v kurzívě - vzpomínky - se dají přirovnat k povedenému new adult příběhu, kde se o slovo hlásí i románek, ale ne takový, jaký většina z vás bude očekávat. ,o)) Dokonce i vhodně sepsaná intimní chvilka čtenářky potěší, ale nečekejte žádnou erotiku, spíše ukázku toho, jaké okamžiky jsou pro lidi v životě důležité. Společné trávení času. Pocit, že někam patří. Vyděsila vás ta představa, že Seth bude na celou knihu jediným hrdinou? Nemusíte mít obavy. ,o)

Nemohu říct, že by nápad byl zrovna originální a neotřelý. Něco podobného už jste mohli vidět ve filmech nebo o tom číst, ale rozhodně je to neobvyklé. Román vyzdvihuje především fakt, že má oduševnělou myšlenku, kterou v běžných knihách sci-fi a fantasy žánru nenajdete. ,o)

"My v boji nepadneme." (Str. 275)

Co vám na knize může vadit?
Očekávám, že někteří čtenáři po přečtení zůstanou zkoprnělí a budou poslední stránku převracet stále dokola. A pak jim buďto přijde na mysl to, co autor chtěl vzkázat, anebo bohužel začnou se stížnostmi. Je třeba pochopit, že Něco víc je potřeba vnímat v širším rozměru a to, co je uvnitř je jen jakýsi obal celé myšlenky, která je neskutečně důležitá. Pokud nad tím nebudete přemýšlet a nebudete se snažit pochopit pointu, pak pro vás bude kniha bezcenná, protože bude skýtat nezodpovězené otázky a podivný otevřený konec. Doufám, že na to přijdete... protože je to opět dokonalé a já za to autora začínám obdivovat víc a víc a jeho díla doslova zbožňovat.

"Tak hrozně jsem chtěl, aby v tom bylo něco víc. Prahnul jsem po tom, aby existovalo něco víc než jen ten můj podělanej život." (Str. 314)

Komu bych knihu doporučila?
Chcete něco víc než se vám nabízí v běžných knihách? Hodláte se postavit výzvě a vidět hodnotné dílo tam, kde jiní možná neobjeví nic? Toužíte po dokonalosti a vyváženosti? Po naprostém úžasu po zavření románu? Pak si musíte prožít Sethovo dobrodružství se vším všudy a na konci prozřít.

No, to je úžasné... Ty dveře, které vidíte, jsou skutečně otvorem. Neuvěřitelně originální. Nevím, jak vy, ale já takovou knihu s takhle parádní knižní obálkou ještě neměla. Ta žlutá a šedá... hodně zvýrazní celé dílo. :o)

Seth se topí, zoufalý a osamělý v posledních okamžicích svého zápasu s rozběsněným mořem. Pak ale procitne. Nahý, hladový a žíznivý, ale při vědomí. Jak je to možné? Vybavuje si přece, jak se mu lámaly kosti, jak mu pukla lebka při nárazu o skalisko. Jakto, že je teď tady? A co je tohle vlastně za podivné místo? Seth začíná pátrat po odpovědích, v naději, že možná není úplně sám, že se neocitl ve svém soukromém pekle, kterého se tolik bojí, že tu možná je... něco víc.

Nakladatelství: Slovart
Rok vydání: 2017
Žánr: Sci-fi, young adult