Recenze: NEJCHLADNĚJŠÍ DÍVKA VE MĚSTĚ CHLADU (Holly Black)

Originální upíří thriller, který za to stojí!

"Vypili by krev celému světu, kdybychom je nechali." (Str. 73)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Omega
Nakladatelství Omega

Chci zakoupit román Nejchladnější dívka ve městě Chladu

Tento thriller jsem měla v hledáčku už hodně dlouho a netrpělivě čekala na jeho vydání. Radovala jsem se, když se mi podařilo vyhrát konkurz a získat recenzní výtisk. Jakmile dorazil, vrhla jsem se na něj a podle toho, jak jsem vás informovala v průběhu čtení, bylo pro mě opravdu snadné proniknout do knihy a užít si nebezpečné dobrodružství, které bylo silné a originální.

Romány o upírech už některé čtenáře odrazují právě z toho důvodu, že čekají klišé, které se tomuto příběhu naprosto vyhnulo. Chcete-li nespoutanou show s propletenou a fascinující zápletkou, která má hodně do sebe, pak jste jistě narazili na to pravé čtivo!

Styl psaní je působivý a zvláštní. Každý čtenář občas mívá problém se začíst nebo mu připadají popisy zdlouhavé, ale v této knize ho nic takového nečeká. Dynamické vyprávění z pohledu er-formy dokáže čtenáře pěkně popohánět dál a dál, aniž by postřehl, co se děje ve skutečné realitě. Natolik se naplno propadne do děje.

Linie se prolínají - hlavní děj a vedlejší linka, která je plná zajímavostí, vzpomínek nebo poukazuje na to, co se děje ve stejném čase na jiném místě.

Kapitoly jsou středně dlouhé, některé i kratší a dvě doslova krátké. Je velmi snadné se přes ně přenést zas do dalšího textu. Trochu tyranské je, že autorka v kapitolách opravdu přeskakuje děj a když se v hlavním příběhu děje něco působivého, druhá kapitola je poklidnější a vysvětluje, informuje a ukazuje, co se kde děje. Čtenář tím může být trochu zaskočený, protože se netuší, co se právě děje u Tany, ale určitě ocení, jak nápaditým způsobem dokázala autorka ještě vygradovat napětí, aniž by to bylo obtěžující. Máte obavu, že se budete ztrácet? To opravdu pochybuji, protože je vše skvěle propracované a sepsané tak, že se čtenář snadno orientuje.

Lidem se prostě líbily hezké věci. Líbily se jim i takové hezké věci, které je chtěly zabít a sežrat. (Str. 85)

Začátky bývají u některých knih těžké. Není jednoduché je překlenou a pročíst se do děje. U této knihy vůbec není problém. Autorka své čtenáře rovnou vhodí do nepěkné, mrazivé situace a to natolik silně, že se ocitnete uprostřed místnosti plné mrtvol, lapáte po dechu a netušíte, jak jste se tam ocitli. Perfektní začátek, kdy se nemusíte začítat, protože od prvních řádků v tom dobrodružství jste až po uši.

Tana se tedy ocitla v nepěkné situaci a snaží se ji efektivně řešit. Vydává se tedy do města Chladu. Samotná cesta je zajímavá a rychle odsýpá. Nehrozí žádná slepá a nudná místa, napínavé je to od začátku až do konce. Dostane se na místo určení? A co se děje pak? Nechci z děje nic prozrazovat, protože by byla škoda o to přijít. Jen to víc a víc láká a postupem času čtenář přichází na to největší a nejagresivnější tajemství. Na tu trpkou pointu, která má smutný, ale upřímný nádech a stojí za to si na ni počkat! Já byla okouzlena.

Ve městě Chladu lidé umírají každou noc. Jsou příliš křehcí. Zabije je chyba, předávkování nebo nemoc. Většinou ale umírají přímo na Smrt. (Str. 191)

Tana je dívka, která toho má hodně za sebou, což se později vysvětluje. Proto je také občas tak lehkomyslná, i když se snaží si věci promýšlet. Nerada se na někoho váže, ví, že ve světě, kde žije, jsou taková pouta pomíjivá. Je zajímá, neúprosně si jde za svým cílem - přežít. A přitom má laskavé srdce, které ji nenechá stranou, když někdo potřebuje pomoc. To si na ní rozhodně zamilujete. :o)

Aiden je veselý a hravý bisexuál, který nepohrdne ženou ani mužem a rád se předvádí, rozhazuje úsměvy na všechny strany a získává srdce. Ale když se stane něco, co ho donutí pádit do města Chladu, pomalu se mění, i když jsou v něm stále ty pozůstatky starého lišáckého Aidena.

Gavriel je jeden velký otazník. Ale takhle to rozhodně nezůstane. Pomalu se na něj Tana dozvídá informace, o kterých by raději neměla ani tušení. Chvíli je z něj okouzlující mladý muž a v druhé už ho popadá šílenství, které se nedá ovládnout. Nikdy nikdo netuší, co od něj vlastně čekat. Rozhodně dokáže překvapit, ale svým zvláštním pološíleným promyšleným způsobem. Všechno má svůj důvod a na konci čtenář už ví, proč je právě takový.

Postavy jsou zvláštní. Určitě čtenáři ocení, že se autorka snažila i těm vedlejším vepsat pod kůži něco neobvyklého, co je odlišuje jemně, ale přeci natolik, že se i ve spoustě hrdinů prostě nedá ztratit. Charaktery jsou vypracované, je snadné je poznat a přece zbývá spousty situací, kdy překvapí a znovu si vás omotají kolem prstu.

Vzdej to. Prostě umři. Bude to jako by se ti zdál jen nějaký sen, krev a stromy a sníh, holky s havraními vlasy a rty v barvě rtů a ostrými zuby, bílými jako mléko. (Str. 275)

Tento upíří thriller je velmi originální. Pokud si říkáte, že už vyšlo tolik děl s nemrtvými, že již není možnost, jak vás překvapit, pak se pletete. Holly Black si cestu našla a je vidět, že má svůj svět hodně promyšlený a jeho opratě drží pevně v rukou, takže jsem nenarazila na nic, co by působilo nedomyšleně nebo unikalo. Opravdu hodně mě zaujala pointa celé knihy, která je prostě strhující. Někdo si nad tím poklepe na hlavu a řekne si něco tak prostého... ale když půjdete hlouběji, vnímáte, co tím autorka chce říct a všechno zapadá do sebe. Hlubokomyslný význam je spíše pro čtenáře, kteří nad tím chtějí dumat a nechat se okouzlit tím, co chtěla autorka vzkázat. Ale to je jen třešnička na dortu, takže pokud vás něco takového neláká, oceníte celou škálu dalších věcí, které nadchnou.

Jak jsem zmínila, tak v tomto románu nejsou běžní upíři. Jsou to monstra, sající krev a zabíjející pro svou rozkoš, to ano, ale díky nim je svět úplně jiný. Chladný. Temnější. Plný strachu a měst Chladu, ve kterých by nechtěl žít žádný smrtelník, který touží po plnohodnotném životě a nikoliv nebezpečném přežívání. I přesto vás to při čtení láká... Nakouknout za hradby a nechat se mučit pohledem na to, co se tam děje. Ocitnout se tam a vnímat tu zkázu a zmar. Nebojte, i tuto možnost vám autorka velmi ráda nabídne . A vy ji budete chtít využít, to mi věřte. :o))

Co by to bylo za thriller bez krve a násilí. Bez hladovějících úst plných špičáků. Bez rudých očích, toužících jen po krvavé záplavě. V případě, že nemáte rádi brutalitu, nemusíte se obávat. Vše je sepsáno sice tvrdě, ale nikoliv přes čáru. Neměla jsem pocit, že by autorka schválně tlačila na pilu a snažila se čtenáře nesmyslně uhranout. Nic takového, žádné rozčarování nehrozí. Jen nechte oči otevřené a rozhlížejte se po tom depresivním místě, které i tak má v sobě množství života a láká víc, než vůbec tušíte.

Očekávaný černý humor a sarkasmus v díle je, ale ne nijak výrazný a hlavně ne ve velkém množství, které by z knihy udělalo komickou pohádku o upírech. Vtipné hlášky jsou velmi vhodně zvolené, použité ve správných chvílích a hlavně ho není tolik, takže dramatické napětí neklesá a mrazení po kůži jen tak nepřejde.

Máte touhu po zvrácené romantice mezi bandou nemrtvých? V rámci žánru Young Adult neočekávejte nic velkého. To, co autorka sepsala, je plně dostačující. Nadchne to romantické dušičky, především ty, které táhne nebezpečí, a přitom to nepůsobí sladkým dojmem, který by se ke knize vůbec nehodil.

Zřejmě získáváte dojem, že kniha je vyrovnané dílo, které vás nepustí. Ano, je to tak. Vše se dokáže dotknout čtenářovi duše, zapůsobit, ale přitom ne tak moc. Důmyslně sepsané dobrodružství v sobě skrývá samozřejmě i emoce. Nejsou nijak zvlášť na povrchu, takže neruší při čtení, ale rozhodně ve správných chvílích vykouknou a vy si uvědomíte, jak moc by to dokázalo bolet... Naštěstí nic srdceryvného se nekoná, takže i nadále je  neskutečně povedená atmosféra zachována.

Pokud zbožňujete duchaplné citáty plné emocí, tak už jen kvůli nim se vyplatí si dílo pořídit, protože každá kapitola jedním takovým začíná. Všechny se týkají smrti, páchnou tlejícím masem. Někdo bude mít pocit, že při každém jejich přečtení umírá a znovu se rodí, jak silné jsou... Podle mého prostě neměly chybu!

Velké finále je zastřené onou pointou a prozrazením ironického tajemství, které příjemně překvapí. A pokud jste dosud netušili, jak to bude s hlavními hrdiny, tak zhýralé emoce nakonec vítězí na plné čáře a ti, kteří touží po zvrhlých romantických obětích budou určitě nadšení! :o)

Co může čtenářům vadit?
Nečetla jsem originál, ale podle mého je českých překlad hodně povedený, až na překlepy, které bystrý čtenář postupně objevuje. Někomu to při čtení může vadit, já jsem byla hodně pohlcená, takže jsem si jich sice všimla, ale prožití této úžasné četby mi to ani trochu nezkazilo.

Každý hrdina je zároveň zloduchem svého vlastního příběhu. (Str. 299)

Komu bych dílo doporučila?
Tato kniha nesmí chybět v knihovničce žádnému milovníkovi upířín, thrillerů a trochu i hororů. Neotřelé dílo je plné až po okraj a stačí ho jen otevřít, aby vás mohlo pohltit. Osobně si myslím, že každý si v něm najde něco, co ho doslova nadchne. Já si knihu zamilovala, teď je řada na vás. ,o)

Opravdu velmi povedená. Chladná a působivá. Myslím, že přesně slibuje to, co kniha nabízí. Mě zaujala na první pohled.

Tana žije ve světě, kde existují tajemná Města chladu. Jsou obehnaná vysokou zdí a slouží jako dekadentní a krvavá karanténa, kde nestvůry a lidé žijí jako predátoři a oběti. Problémem je, že jakmile projdete branami Města chladu, nikdy už se nemůžete vrátit zpět.

Jednoho rána po naprosto obyčejném večírku se Tana probudí obklopena mrtvými těly. Kromě ní masakr přežil jen její protivně roztomilý ex-přítel, jehož život visí na vlásku kvůli infekci, a záhadný mladík, který skrývá strašlivé tajemství. Po počátečním šoku se Tana pustí do závodu s časem, aby je všechny zachránila. Napadne ji jen jediný způsob, jak toho dosáhnout – musí se vydat přímo do samotného Města chladu, plného nástrah a hrůzy.

Nejchladnější dívka ve Městě chladu, román světově uznávané spisovatelky Holly Black, je originálním příběhem o hněvu a pomstě, o vině a strachu, o lásce a pohrdání.

Nakladatelství: Omega
Rok vydání: 2017