Recenze: ŠTVANICE (Janet Evanovich, Lee Goldberg)

Dvojice, která nastoluje pořádek pomocí těch nejtroufalejších zločinů

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji nakladatelství Mystery Press.

Mystery Press na FB.

Knihu si můžete zakoupit ZDE.

Štvanice je druhým dílem ze série o agentce FBI Kate O´harové a zločinci Nickovi Foxovi. V prvním díle se tihle dva protivníci, které to k sobě ale neustále přitahalo, museli semknout a vytvořit tým. Kate to přijala se skřípěním zubů, zatímco Nick s úsměvem na rtech. Nejenom že oba první společný případ přežili, aniž by si navzájem způsobili menší či větší újmu na zdraví, ale jejich spolupráce tím rozhodně neskončila. Ba naopak. Jejich týmová práce doopravdy teprve začíná…

Nick a Kate spolu tráví více času než právoplatní manželé a sdílí věci, které je neodvratně poutají k sobě. Je tedy logické, že se navzájem hodně ovlivňují. A aniž by se o to museli nějak překotně snažit, skvěle se při práci doplňují a ta jim jde hezky od ruky. Ne že by jako zázrakem prošli proměnou a změnili svou podstatu. Oba ale začínají na některé věci nahlížet i z trochu jiného úhlu, než byli doposud zvyklí. A čtenářovi nemůže uniknout skutečnost, že je to do jisté míry způsobeno přitažlivostí, která se postupně přetavuje do něčeho pevnějšího. Vzniká mezi nimi důvěra a obava jednoho o druhého. Už nejsou jen dvojicí, která vedle sebe musí koexistovat. Teď už se z nich stávají opravdoví parťáci.

Jejich novým úkolem není nic triviálnějšího než okrást Cartera Grova; ředitele největší světové bezpečností agentury, který se ve volném čase věnuje nakupování uměleckých děl na černém trhu. Nick tak znovu najímá na pomoc zatím neobjevenou hereckou star Boyda, „ajťáka“ a smolaře v lásce Joea a vášnivou řidičku rychlých aut „šťabajznu“ Willie. Přidává se k nim také Katein otec, který jim jako bývalý armádní zaměstnanec kryje záda a zároveň si tak vynahrazuje roky na vojenské základně strávené více prací než se svými dcerami.

Osobně mě hodně bavila postava Boyda, který svoje herecké zanícení dostal na novou úroveň, kdy byl schopný vytvořit mnohovrstevný charakter i roli okoralého rohlíku. Je to jednoduše herec každým coulem, jenž ke každé svěřené postavě přistupuje s vážností a snaží se jí vdechnout duši. Následně si připadá nepochopený, když pro jeho přístup nemají ostatní dostatek porozumění. A to ani lidé z branže. Staví ho to do pozice trpícího umělce, což v mnoha situacích působí komicky. Za sebe bych klidně Boydovi poskytla i více prostoru.

To samé platí u gentlemana s vytříbeným vkusem Nicka a nekulturní Kate, jejímž nejoblíbenějším jídlem je sendvič z pizzy naplněný hranolky. Čekala jsem, že jim i čtenářům dopřejí autoři více zábavných scén plných špičkování a nabitých jiskřením. Kniha je jedna rychlá jízda. Styl je úderný a neplýtvá popisy ani dialogy. Vše vhodně kombinuje a předkládá v takové míře, aby ani na okamžik neztratil vaši pozornost. Na stavbě celého příběhu je znát, že se Lee Goldberg věnuje i psaní scénářů. Často jsem měla pocit, jako bych přihlížela sledu filmových nebo seriálových scén. Nečekejte tedy žádné průtahy. Pokud se konečně dočkáme scény Nicka a Kate, kdy je naděje, že by se mohlo nachýlit k něčemu (mezi nimi) zásadnímu, autoři nám buď takovou radost nedopřejí vůbec, nebo podobné momenty natolik zestruční, že si je ani nedokážeme vychutnat. Na druhou stranu dialogy nejsou uměle natahované a obsahují podstatné - proložené trefnými a zábavnými poznámkami.

Romantické duše, které doufají, že se Nick konečně propracuje až do Kateiných kalhotek, ačkoliv jinak se dostane všude, kam si zamane, budou zklamány. Ovšem fanoušci akce si přijdou na své vrchovatě, protože jízda po vzoru amerických akčních filmů pokračuje. Žádné přešlapování na místě nehrozí. V knize se stále něco děje a nezůstává pouze u jednoho úkolu, který musí Kate s Nickem v souvislosti s Carterem Grovem vyřešit, jelikož ten  se nehodlá jen tak vzdát.

Štvanice je přesně ta kniha, v níž se nemusíte o hrdiny strachovat. Užíváte si zběsilou honičku a v poklidu u ní relaxujete, protože Nick a Kate jsou jedničkami ve svém oboru. Pro některé čtenáře bude tento fakt přesně tím, co je nadchne, ovšem pro jiné bude představovat pomyslné podřezání větvě. Nemožné se tady děje na počkání a zázraky do tří dnů. A i když se komplikace objevují, ti dva je hravě zvládnou během pár chvil. V tomhle ohledu to ubírá určitou dávku napětí, kterou bych uvítala. Trochu se totiž obávám, že pokud podobný scénář bude probíhat i v dalších dílech, začne čtenáře po čase nudit. Klidně bych postavám házela mnohem více klacků pod nohy i s patřičnými důsledky.

I tak jsem si ale Štvanici užila. Série o Kate a Nickovi je ideální čtení na léto někam k bazénu, protože i přes veškeré bomby a zločince z ní sálá teplo kalifornského slunce a zážitky ústřední dvojice jsou podané s nadsázkou a natolik atraktivně, že by mnoho z nás chtělo být alespoň na chvíli v jejich kůži a zkusit si nebezpečí, které v tomhle případě nebezpečím vlastně vůbec není.

Obálka je stejně jako u prvního dílu podobná té originální, přesto pro mě osobně představuje rozhodně povedenější a lákavější verzi, ať už se jedná o zvolené barvy, font a velikost písma, tak rozmístění objektů. Autorem je Jan Matoška.

(Str. 38)

HON NA ZLOČINCE JEŠTĚ NIKDY NEBYL RAFINOVANĚJŠÍ… ANI ZÁBAVNĚJŠÍ!

Nick Fox a Kate O’Hareová jsou jako oheň a střelný prach. On je víceméně napravený zločinec, ona agentka FBI. A jakkoli nepravděpodobně to zní, společně tvoří dokonalý tým.