Recenze: PROKLETÝ DŮM (Rachel Caine)

Young Adultka, které nelze nic vytknout! 


"Vítej v domě Glassových, Claire Danversová."




Anotace: 
Vítejte v Morganville. Po západu slunce ale raději zůstaňte doma. Městu začínají vládnout ti, kdo nejsou úplně mrtví… Claire přijela do Morganville studovat a dobře se bavit. Nepředpokládala, že spolužačky z koleje jí budou už od začátku ztrpčovat život. Ani pronájem pokoje ve velkém starém domě však vůbec není změnou k lepšímu. Noví spolubydlící mají svá temná tajemství… ale přijmou Claire mezi sebe, když se ulice města začnou hemžit zlem žíznícím po čerstvé krvi… 


Nakladatelství: Brokilon
Rok vydání: 2011
Vydání originálu: 2006
Žánr: Romány, Sci-fi a fantasy
Ze série: Upíři z Morganville (1)
Orig. Název: Glass Houses
Počet stran: 250


Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství Brokilon


Nakladatelství Brokilon na Fb


Zakoupit knihu v nakladatelství Brokilon


Kniha PROKLETÝ DŮM nemá nejpozitivnější hodnocení ani komentáře, natož recenze. Některé recenze jsou tak hrůzné, že mě to vážně vyděsilo! Našlo se několik čtenářů, kteří mě varovali, nebo byli ohledně této knihy nejistí, ale já jsem i přesto do toho šla. I když jsem se bála, že těch 250 stránek protrpím...

Protrpěla jsem je od začátku až do konce tím nejlepším a nejnapínavějším způsobem! A divila jsem se, kde jsou všechny ty negace, které mi slibovali? Kde je příšerná hrdinka a hloupý příběh točící se kolem ničeho? Nejspíš četli jinou knihu, protože já to slibované čtenářské peklo v recenzním e-výtisku od nakladatelství Brokilon zkrátka nenašla.

V knize jsem nenašla absolutně nic, co by mě odradilo - až na počet stran. Víte, jak na tom počtu bazíruji a každé knize bych nejraději ubrala texty. Tady ne. Tady bych přidala. Přála bych si, aby to drama - to úžasné dobrodružství plné nebezpečí, přátelství a romantiky neskončilo.


"Všichni jsme děti," pokrčil rameny. "Nikdo se neptá, kolik bylo krávě, ze které ti udělali hamburger." 

Styl psaní je velmi čtivý. Není to nic náročného, jelikož jde o žánr Young Adult, takže k tomu přesně sedí i ten styl. Možná je celkem jednoduchý, ale to je tak jediné, co v knize jednoduché je. Mně se to četlo senzačně, nikde jsem se nezasekla. Naopak jsem měla problém přestat číst!

Čekali byste, že u žánru YA to bude nepromyšlené. Opak je pravdou. Každé tajemství mělo neuvěřitelnou sílu. Propojenost byla omračující. Tolikrát mě něco tím nejlepším způsobem zaskočilo, protože ta neotřelá fantazie byla využitá tak prostě a přesto originálně, že to bralo dech.

Jsem vášnivá čtenářka upířích příběhů. Mám jich načteno spousty a přímo je vyhledávám, i když už mě nic moc nepřekvapí, ale tohle... Prokletý dům rozhodně není obyčejná upíří kniha, protože autorka do ní vnesla tolik nových poznatků a fantazie, že mi otevřela úplně nové možnosti upířích světů. 


Cítila, jak se jí zmocňuje vlna čehosi, co připomínalo paniku, ale také naději. "Znamená to, že mají Ochranu?"
Na okamžik zaváhal - dost dlouho na to, aby jí došlo, že se diví. "Mluvíš o prezervativech?" zeptal se. "Nepoužívají je všichni?" 

Ačkoliv má kniha nemnoho stránek, autorce se podařilo vylíčit hlavní hrdiny tak živě, že jsem měla pocit, že je skutečně znám. Díky tomu, že popisovala jejich slabiny a maličkosti, které k nim patřily, aniž by nějak nudila, z nich dokázala sepsat plnohodnotné hrdiny a čtenáři navodit dojem, že mu při čtení hlídají záda.

Hlavní hrdinka Claire je šestnáctiletá dívka. Ano, je pravda, že ji autorka vylíčila jako geniální dítě, ale mně přišla prostě chytrá, sympatická, ale zároveň stydlivá. Také nejistá. Avšak nedělala ze sebe žádného ubožáčka, hystericky se nehroutila a netrousila žádné přemrštěné poznámky nebo extra pitomé činy, které by mi lezly na mozek. Neudělala nic, čím by mě od čtení odradila nebo naštvala a to jsem typ čtenářky, která hlavní hrdinky zrovna nemusí a na každé něco najde! Ale tuhle jsem si oblíbila!

Shane je vysoký a hezký osmnáctiletý mladík, který všechny krmí svým nejoblíbenějším pokrmem, jediným, který umí, což je chilli. Je zábavný a vzbuzuje dojem, že vše bere na lehkou váhu a autority jsou pro něj cizí. I on má své vlastní tajemství nebo spíše trápení, se kterým se snaží vypořádat a rozhodně stojí za to být poznán.

Majitel domu, Michael, je zvláštní. Tedy, já už vím, proč je zvláštní, ale čtenář na všechno (nejen) kolem něj přichází postupně a krásně se vše vyostřuje. Nadějný a talentovaný muzikant by za své přátelé dal všechno, snaží se je chránit a pomáhat jim, jak nejlépe může...

Eva, gotička, která pracuje v kavárně a se svým šéfem vychází naprosto perfektně. Je to veselá a zábavná dívka, která si dokáže stát za svým. Přátelská a milá, ačkoliv byste to do ní neřekli.

Monika je hrdinka, kterou bych nejraději viděla někde viset. Nejlépe třeba na provaze, aby se tak hezky houpala... Vážně holka, která vzbuzuje nenávist tím nejlepším způsobem. Úžasně sepsaná mrcha, že jsem i já měla sto chutí někomu jednu bouchnout.

A je jich tam více. Mohla bych o nich vyprávět hodiny, protože autorka zkrátka dokázala, že její postavy jsou originální, mají svou vlastní hlavu a jdou si za svým.

"Protože jsou to zlí démoni bez duše, pijící krev?"
"To byl i můj učitel tělocviku na střední - a kříže se nebál."

Kniha je z pohledu Claire psaná v minulém čase a začíná scénou, kdy je hlavní hrdinka drsně šikanovaná samozvanou královnou školy - je v tom mnohem víc, než se na první pohled zdá. Claire se proto snaží najít bydlení mimo kampus a nachází dům Glassových, kde se seznamuje s přátelskou podivínskou Evou, flákačem Shaunem a majitelem domu Michaelem... Tito tři rozhodují prakticky o jejím osudu, a když se shodnou na tom, že ji nechají v domě bydlet, ani netuší, jaké kolo nesnází tím roztočí.

Spolu s Claire jsem přicházela na kloub všem záhadám ohledně města Morganville, upírů a jejich zvyků. Samotných obyvatel a postav, které byli nějak spjaté s hlavní hrdinkou.

Upíří svět, který autorka vymyslela, měl své zákonitosti, svou vlastní hierarchii a vše krásně a promyšlené a vysvětlené, takže i když jsem detailista, nenašla jsem nic, co by nějak nesedělo nebo vrhalo špatný stín na některá fakta. Je pravda, že něco je otevřené, protože kniha má pokračování - takže počítám, že se to bude postupně čtenář dozvídat v celé sérii.
Já zkrátka byla naprosto užaslá z některých informací, mnula jsem si ruce nad krásou příběhu a tajemnem, nad neutuchajícím napětím a nebezpečnými situacemi...

Mimo násilí, vzrušujícího napětí i vtipných hlášek si čtenář zažije i romantiku ve stylu YA. Což není sice žádná erotika (a ani mi tam nescházela), ale i pár polibků mi dokázalo rozbušit srdce. :o)

"Někoho to dříve nebo později napadne. Většina lidí v Morganville má buď Ochranu nebo nemá tušení, co se děje, podobně jako v králíkárně: buď jsou domácími mazlíčky, nebo jsou na maso. Ale někteří se brání."

Tato kniha mi dala, co jsem už dlouho potřebovala. Pokud to takhle půjde dál i u ostatních dílů, obávám se, že tahle série bude opravdu návyková, jak u upířin bývá. Konec mě totiž naprosto odrovnal. Lapala jsem po dechu a zoufala, protože... takhle otevřený konec právě v tak úžasné chvíli? Nutně jsem potřebovala ihned další díly. Natolik si mě kniha získala! Otevřený konec mi jako čtenářce nevadil, spíš to vzbuzovalo touhu číst dál a navíc mi to přišlo dobře promyšlené... Jedno dobrodružství skončilo, druhé začínalo. Výborně ukončené.

Dívala jsem se na knihu ze všech možných úhlů a nepochopila jsem ty špatné názory. Nevěříte-li mému úsudku, radím vám, přečtěte si ji. Vyzkoušejte na vlastní kůži příběh, který mi vzal dech. Protože je to čtení se skvělou myšlenkou, kterou autorka plně dokázala rozvinout. Uchopila potenciál příběhu a na maximum ho využila.


"Nemusel bych tu být a hrát si na hrdinu, kdybys tu byl a kryl mi záda."

 Pokud knihu řadíte do YA, kam patří a přesně to od ní očekáváte, nebudete zklamaní. Mně u tohoto žánru vždy něco chybí, aby byla kniha stoprocentní. Tady se to autorce povedlo, mně nechybělo vůbec nic, což je pro mě velkým překvapením. Po dlouhé době kniha, která se zapasovala mezi mé top. První young adultka, která se stala mou srdcovkou.

Knižní obálka: 
Zahraniční mě tedy nezaujala, přijde mi moc temná a mám pocit, že prostě mezi ostatními zapadne. Ale česká obálka, ta se teda vydařila na jedničku. Je omračující, díky rudé barvě září na míle daleko a čtenáře oslovuje. Získala si mě na první pohled a krásně dokresluje úžasný obsah.


Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.